Onlangs verbouwden multifranchiser Edward Koornneef en zijn dochter Esméé hun Jumbo in Scheveningen. Het resultaat: een vernieuwde Jumbo Foodmarkt; goede reden voor een trip naar Scheveningen. Overigens presenteerde Jumbo onlangs ook haar vernieuwde Jumbo Foodmarkt in Breda, tevens de eerste Jumbo FoodMarkt in ons land.
In de parkeergarage in Scheveningen zie ik borden met ‘superversmarkt’, naderhand zie ik op de voorgevel ‘Jumbo Foodmarkt’. Toen ik de vorige keer voor deze rubriek de Jumbo van franchiser Bas Bobeldijk in Nieuwkoop bezocht (zie FoodPersonality oktober, red.), zag ik dat ‘superversmarkt’ ook al. Het is alsof Bobeldijk en Koornneef een nieuwe toevoeging of naam introduceren. En ja, er is veel vers. De keukens, maar ook de versafdelingen nemen een heel groot deel van de vernieuwde Jumbo Foodmarkt in, die ook iets groter is gemaakt (dat vertelt iemand me tijdens mijn bezoek). Hoewel er veel overeenkomsten met de Jumbo Foodmarkt van Koornneef in Naaldwijk zijn, bevat deze Jumbo Foodmarkt toch ook weer nieuwe onderdelen.
‘Veel Landwaart’
Allereerst de keukens: daar kan ik kiezen uit veel kant-&-klare maaltijden van Landwaart Culinair (van delicatessenen maaltijden winkel van Wim Landwaart in Maartensdijk), om mee te nemen. Daarnaast vind ik ook veel specialiteiten van Landwaart in de koelingen vóór de verskeukens. Ook de bekende pizza, ook warm uit de oven te krijgen. Ook om mee te nemen, of om op te eten in het Foodcafé, en nu aangevuld met pinsa’s. Er is een grote sushibalie, en een met vers gegrilde specialiteiten. Daar wordt ook ‘broodje hete kip’, een goed gevuld ‘broodje hotdog’ of ‘loaded fries’ vers voor je gemaakt. Nieuw is ‘de toko’, waar ik Aziatische maaltijden kan kopen. Ik kan kiezen in drie stappen. Eén: kies nasi, bami of witte rijst. Twee: kiesvlees, vis of vegetarisch. Drie: top het af met je favoriete groente. En ik kan er zelfs een complete rijsttafel laten samenstellen.
Ik zie ook vis, gepresenteerd op ijs, er wordt kibbeling gebakken, en er worden oesters verkocht. Het aanbod voor lunch en ontbijt is groter geworden: belegde broodjes, panini’s, een sappen- & smoothiebar, veel verschillende salades en de koffiecorner die grenst aan het Foodcafé. Met een aantrekkelijke ‘ontbijtdeal’: een belegd broodje, een croissant, jam, verse jus d’orange, koffie, cappuccino of thee en een banaan of appel: voor € 3,99. Goede deal hoor, alleen een cappuccino kost normaal al meer dan 2 euro.
Aangrenzend aan de keukens: de slagerij, ook met mooi vlees en een aparte vitrine met het beroemde Japanse wagyu-vlees. En vers bereide specialiteiten, zoals portobello/biefstukreepjes/truffel. Die gaat in de winkelwagen, net als het gevulde plukbrood met mozzarella en pesto. Ook de verse kibbeling gaat in de wagen. Verderop een vitrine met vlees van slagerij Zwaard, een bekende naam in het Westland.
De agf-afdeling begint met vier meter maaltijdpakketten, deels pakketten met groente etc. die je nog moet snijden en gekoeld: pakketten met voorgesneden groente. Een maaltijdpakket heet: ‘kapsalon’. Dan massale presentaties agf: aardbeien uit het Westland, twee soorten pompoenen, een hele straat met onverpakte appels en peren.
Vervolgens kom je bij een eiland met vleeswaren en in de hoek is de bakkerij. Bij de bakkerij chocoladebonbons van Boulanger. Een cadeautafel met chocolade, o.a. chocolade in de vorm van een champagnefles, cadeaudoosjes in tiffany blauw. En zo gaat het maar door met premium- en andere exclusieve en verleidelijke artikelen, vaak van kleinschalige leveranciers en plaatselijke specialisten.
Merk Jumbo’s
Bij de overgang naar houdbaar twee tafelkoelingen, met producten tegen de tht aan, die met korting verkocht worden. In dkw-schappen vind ik op verschillende plekken al het merk Jumbo’s, het nieuwe Jumbo-huismerk dat een rol vervult naast het gebruikelijke Jumbo-huismerk. In de internationale straat naast het gebruikelijke Italiaans, oosters etc. ook schappen met Pools en Turks assortiment. Ook bijzonder: voedingsmerken met de claim ‘extra proteïne’ die altijd alleen online werden verkocht, zijn hier onderdeel van het assortiment. Bijvoorbeeld Muscle Meatin de diepvries en XXL Nutrition in de schappen. Aan het eind van de winkel, vóór de kassa’s: de bloemenafdeling. Dat is handig, want dan hoef je niet twee keer af te rekenen als je een bos bloemen wil kopen.
En de derving dan?
In deze Jumbo Foodmarkt zijn traiteur, ‘meenemen’, foodcafé, versmarkt en supermarkt heel knap gecombineerd. Een verleidelijk aanbod in alle vers groepen. Als ik ergens vragen over heb, is het wellicht de derving: zouden hier veel vers artikelen over hun tht heen gaan? Maar verder: wat een ‘lekkere winkel’. Ik ben met veel lekker eten naar huis gegaan. Het zou me niet verbazen als Jumbo Koornneef de AH XL aan de Elandstraat voorbij is gestreefd. En dat ze in Zaandam met interesse hiernaar zullen kijken.
Kwaliteitsbeleving
Ik heb nu twee keer achter elkaar Jumbo bezocht, eerst die van Bobeldijk in Nieuwkoop en nu deze Jumbo Foodmarkt van Koornneef in Scheveningen. Jumbo is op zoek naar ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ en dat houdt met name in dat Jumbo zich op z’n minst weer wil meten met Nettorama en Dirk als het om de ‘laagste prijs’ gaat. Die artikelen die Bobeldijk en Koornneef aan het basisassortiment toegevoegd hebben, kunnen natuurlijk niet mee in die strijd om het gunstige prijsimago. Maar – en dat zei ik vorige keer ook al – het voegt in mijn ogen wél veel toe aan de kwaliteitsbeleving. De kwaliteit van het assortiment kan ook een rol vervullen bij de vraag ‘hoe Jumbo bedoeld moet zijn’, namelijk: een onderscheidend assortiment.
The Category & Trade Company
Utrechtseweg 35
3811 NA Amersfoort