Winkelformules bepalen de aantrekkingskracht voor shoppers. Formules, die relevant zijn, trekken meer klanten die terugkomen waarbij de mate van onderscheid de relevantie bepaalt en ervoor zorgt dat klanten vandaag en in de toekomst komen kopen. Het concept achter de winkelformule geeft dat onderscheid. The Category & Trade Company is de specialist op het gebied van Formule management, in zowel formuleontwikkeling als formulebeheer.
Wil je een scherpere positionering, betere propositie of ontbreekt het aan richtlijnen voor de organisatie en Category management? Werk je al met een Formule- en Vloermetermatrix? Of heb je behoefte aan hulp bij de ontwikkeling van je nieuwste winkelformat of afdeling? Of het uitrollen van nieuwe onderdelen?
The Category & Trade Company zorgt voor specialisten, advies, ontwikkeling of detachering.
Formule uitgangspunten zijn de belangrijkste principes die voor een formule gelden. Ze komen voort uit de verkregen inzichten en gemaakte keuzes en verbinden het DNA van het bedrijf, de gewenste positie in de markt en de behoeften van klanten in krachtige principes. Een uitgangspunt is de basis of het vertrekpunt voor de formule. Het biedt houvast en geeft richting bij het bepalen van doelen en het maken van plannen afdelingen in de organisatie. Vastlegging ervan zorgt voor draagvlak en overdracht van informatie en daarmee het succesvol vertalen van de formule in de organisatie.
De Category manual vormt een belangrijk onderdeel van de formule bouwstenen, en bestaat uit de vier bekende P’s: Product, Prijs, Presentatie en Promotie. De naam Category manual verwijst naar de link met het werk van de Category managers van een retailonderneming.
Vanuit de formule bezien vormt het product, het assortiment een kernrol voor de retailformule. Het assortiment vormt de kern van de relevantie van een retailformule en is de basis van hoe een retailformule haar geld verdient: door de verkoop van producten en diensten. Het denken over de opbouw van de P van product, van het assortiment van een retailonderneming, de prijs en promotiestrategie en presentatie kan daarom niet los worden gezien van de inrichting van de andere formule bouwstenen.
De Formule- en Vloermetermatrix is een vertaling van de positionering van een formule en de plek en de ruimte die categorieën krijgen. Dit model bepaalt de optimale goederen-/diensten-/formule- en elementenindeling in de beschikbare ruimte, gebaseerd op o.a. marge, omzet en omloopsnelheid, al dan niet toegespitst op locatie en/of demografische factoren.
Tijdelijk extra mensen nodig? Voor het leiden van projecten of eenvoudigweg vervanging bij ziekte of vacatures, of heb je hulp nodig omdat je afdeling of bedrijf groeit? Om toch het beoogde resultaat te behalen, biedt The Category & Trade Company uitkomst: wij detacheren specialisten geknipt voor de uitdaging en passend bij jouw bedrijf. Daarnaast haal je bij ons niet alleen een persoon binnen, maar ook de kennis en jarenlange ervaring van The Category & Trade Company.