Let’s TALK...

De vernieuwde Albert Heijn in Pijnacker

De vernieuwde Albert Heijn in Pijnacker Albert Heijn is dri­ftig aan het vernieuwen. Enkele maanden terug werd de AH XL aan het Gelderlandplein in Amsterdam-Buitenveldert heropend, en afgelopen maand Albert Heijn in Pijnacker, als nieuwe blauwdruk van de wijkwinkel van de toekomst. Op naar Pijnacker.
Bij binnenkomst ziet het er direct anders uit dan wat ik bij Albert Heijn gewend ben. Links van de poortjes ontbreekt de servicebalie, er is alleen een wand met bloemen en planten en een zelfscankassa.
Albert Heijn verkoopt hier geen sigaretten meer, en de andere functies van de servicebalie – zoals die van verkooplocatie van loten en afhaalbalie voor pakketjes – zijn naar de afrekenzone verplaatst. Wel een beetje een kille ontvangst zo, tot mijn eigen verbazing mis ik het dat ik bij binnenkomst Albert Heijn-mensen zie.

Direct na de poortjes beland ik tussen de maaltijdpakketten. Kort geleden nog een presentatie van 1 meter, nu een eiland van 3 x 2 meter aan maaltijdpakketten. Lekker makkelijk variëren met meer dan
vij­ftig verspakketten, vertelt de banner me. Vij­ftig!! Een deel gekoeld, een deel ongekoeld.
Weliswaar behoren daartoe ook de bekende maaltijd- en soeppakketten en de bekroonde pureersoepen, met voorgesneden groente, maar met dat enorme aantal zijn er ook veel nieuwe varianten.
Zoals traybake-pakketten (vroeger noemden we dat gewoon ‘van de bakplaat’), met gesneden groente erin. Zoals oosterse bami, tandoori, quinoa, gyros, wraps en soeppakketten voor champignonsoep en Indonesische soto. Lekker, meer variatie, maar er zijn vast ook klanten die hier een beetje keuzestress van krijgen. Maar duidelijk is: Albert Heijn ‘gaat helemaal voor de pakketten’.

Duidelijk is: Albert Heijn gaat helemaal voor de pakketten“.

Ook op twee andere plekken in de winkel promoot AH de traybakes, met een spaaractie voor ovenschalen. Iets verderop in de winkel tref ik een nieuw assortiment: voor een uitgebreide borrel, waarna je geen avondmaaltijd meer nodig hebt. Twee kanten van het borreleiland worden ingenomen door geheel nieuw assortiment: kleine hapjes, die in de oven of in de magnetron bereid kunnen worden. Op het scherm boven de koeling staan de tips ‘blijf gezellig een hapje meeborrelen’ en ‘zo kan iedereen lekker blijven zitten’. Ofwel borrelhappen die je alleen nog even hoeft­ op te warmen. Op de kop van het eiland mini-burgers, pasteitjes, Indische kipspiesjes, balletjes; om de hoek een schap met Spaanse hapjes en Aziatische borrelspecialiteiten in een diepvriesbak.

Achterin de winkel is de broodpresentatie veranderd. De vloerbroden die in de winkel afgebakken worden, zoals Liefde & Passie, liggen onverpakt in een houten schap tegen de wand. Ziet er mooi uit. Maar onverpakt is ook ongesneden. Een medewerkster vertelt: zo blij­ft het brood langer vers. Als het brood de hele dag gesneden in een plastic zak in het schap ligt, wordt het minder knapperig, dus zo heb je verser brood. Maar als consument moet je het dan wel zelf snijden, het in zo’n zak zien te krijgen en een prijssticker printen van het juiste brood dat je gekocht hebt en deze op de zak plakken. Ik vind het best gedoe, eigenlijk. Zeker als ik vlak voor het avondeten nog even naar binnen zou rennen om wat eten te halen, zou ik daar niet altijd zin in hebben of de tijd voor nemen. De medewerkster vertelt dat er rond dinertijd ook wel een rij ontstaat voor de snijmachines. Ook is er nog wel een puntje van hygiëne: iedereen kan met zijn handen aan het brood zitten. Het is wel een besparing van personeel, dat anders ’s ochtends veel brood staat te snijden, maar ik vraag me af of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Iets verderop staat een diepvrieskast met afbaksnacks, zoet en hartig, voor thuis, zoals kaasbroodjes. Aan het einde van de winkel staat de wand met de pakketkluisjes van Budbee, zoals ook op het Gelderlandplein. Ook hier een wat uitgebreidere drogisterij[1]afdeling, waar ook vitamines, zeepjes van Happy Soaps en doucheproducten van Weleda zijn toegevoegd. In een supermarkt vitamines zonder uitleg, ik vraag me af of dat aanslaat. En die zeepjes en Weleda-flacons zullen een trage omloopsnelheid hebben. Tot slot nog een kast met wat snuisterijen voor thuis, zoals kaarsen, kussentjes en droogbloemen. Hier lijkt Albert Heijn nieuwe producten uit te testen voor het wegvallen van de sigarettenomzet. En dan kom je op het kassaplein. Hier zijn best veel zelfscankassa’s, er staan drie medewerksters te helpen, er is nog maar één traditionele kassa. Je kunt hier ook bij een van de zelfscankassa’s met contant geld betalen. En er is een computer waar je loten voor kansspelen kunt kopen. Vlak voor de uitgang staat een afgesloten kast met diefstalgevoelige producten, zoals scheermesjes en inktcartridges. Een medewerker vertelt: je scant je bankpas, opent de kast, pakt de gewenste producten en die worden dan van je bankrekening afgeschreven. Helaas werkt de kast nog niet, dus ik kan het niet uitproberen. Dat heb je wel ‘s met pilotwinkels, zullen we maar zeggen.

Mijn conclusie: in deze wijkwinkel worden stappen gezet, op het gebied van innovatie op maaltijden en borrel. Natuurlijk is deze AH geen XL waar maaltijden in de keuken van AH vers bereid worden. Babacous of verse warme pizza vind je hier niet. Ook geen ‘To Go-achtig’ assortiment. Er wordt getest om nieuwe groepen toe te voegen als vervanging voor de sigaretten, maar die zie ik nog niet zo snel groot worden. Maar: met die vernieuwingen in maaltijd en borrel maakt Albert Heijn zijn reputatie van ‘king of food’ wel weer waar. Echt verleidelijk. En het wordt naderhand thuis ook goed ontvangen.

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt voor haar column Vleursvloer een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper.
Reageren? Mail evelyn@ct-company.nl

AH Pijnacker okt 22 20
The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort