The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort
Wow, dat is nog eens nieuws. “En ik ga naar de retail”. Poeh, echt waar, dat is heftig. “Ja, want ik ga namelijk werken in het Convenience en On-the-go kanaal”. Tja, maar is dat ook niet Foodservice? “Wie had dat ooit kunnen denken?”
Dit nieuws stond enkele weken geleden op LinkedIn. Deze post kreeg veel reacties. De reactie “Sterkte” stond er nog net niet bij. Eigenlijk snap ik die verbazing wel. Leveranciers scheiden Retail heel sterk van Foodservice. En uiteraard zijn dat verschillende kanalen met ieder hun eigen spelers, aanpak en dynamiek. Tegelijkertijd bereiden supermarkten, restaurants, cateraars, pompshops, koffiezaken, non-food etc zich voor op de veranderende klant.
Deze klanten voor eten en drinken zijn namelijk overal en de gehele dag door. Het ene moment stopt de klant bij een tankstation, het volgende moment wil hij een lunchsalade bij de supermarkt kopen. Het maakt deze klant niet uit dat wij als professionals de markt indelen in drie At-Home kanalen en drie Out-of-Home kanalen, die vervolgens weer verder gespecificeerd worden naar 23 marktsegmenten. En tegelijkertijd, komt het moment van het kopen van eten en drinken steeds dichter bij het moment van consumeren. Food-for-now groeit harder dan Food-for-Later. Ook de opkomst van GenZ (“I want it here, I want it now” hoor ik mijn 21-jarige dochter stampend zeggen) versnelt deze groei. Aldus het Foodservice Instituut Nederland.
Dus ja, Foodretail, OOH en Foodservice zijn andere werelden. Maar die bijna ongrijpbare klant blijft dezelfde, met andere behoeften op verschillende plekken. De behoefte van de klant aan Gemak (eten en drinken op het moment dat ik het wil, in de hoeveelheden die ik wil, oftewel Food-for-Now) kan op verschillende plaatsen worden ingevuld. Dus leveranciers, grossiers en operators: zet deze klant centraal en organiseer je daaromheen. En ben niet zo star in ‘hullie van Retail en zullie van Foodservice”!
The Category & Trade Company
Utrechtseweg 35
3811 NA Amersfoort