The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort
Sinds 1987. Sahan is zeker geen eendagsvlieg. In 1987 opende ondernemer Yuksel Sahan een groentezaak in Rotterdam. In 2000 opende hij zijn eerste supermarkt, met dus een vollediger assortiment. Op de site lees ik dat Sahan ‘mensen, culturen en waarden wil verbinden’. Ik denk dat filialen van Sahan ook een buurtfunctie vervullen.
De Vierhavenstraat lijkt een nieuwe winkelstraat, met bijvoorbeeld een Albert Heijn, een Action, een Xenos en een Hello TV. Er is ruime parkeergelegenheid in een parkeergarage, maar op woensdagochtend ook in de straat zelf..
Ik kom binnen in een ruime supermarkt. Ik vreesde vooraf voor een wat rommelige winkel, maar het tegendeel is waar. Niet luxueus, maar mooi, schoon en modern.
Aan het begin een ‘to go’-aanbod, wat horeca, een sho-arma-afdeling en een bakkerij. Hier kun je een broodje kopen om mee te nemen, maar je kunt broodjes en pides ook laten opwarmen en op het horecaplekje opeten. Er zit een behoorlijke loop in, van klanten met broodjes. Er is ook een toonbank met Turkse pistache-baklavahapjes en taarten. Zo’n broodje kan ik bij de kassa van de bakkerij direct afrekenen. Ik weet het niet zeker, maar het zouden zelfstandige winkeliers/horeca-ondernemers kunnen zijn, gezien de merknaam Almina op tasjes en doosjes.
Tegenover de bakkerij staat een eiland met veel verschillende kruiden. Meteen daarna kom ik bij het meubel waar de klant verschillende olijven en andere hapjes kan uitscheppen.
Eigen slagerij
De vleesafdeling bestaat uit een acht meter lange koeling met voorverpakt lams-, kalfs-, rundvlees en kip; helemaal zelfbediening en uiteraard alles halal; een halalcertificaat zie ik aan de wand. Sahan heeft een eigen slagerij, waar vlees halal geslacht en verpakt wordt. Het lam en rund zien er prima uit. Er liggen ook wat minder gangbare producten, zoals zwezerik.
Daarna kom ik bij de uitgebreide, prachtige agf-afdeling. Naast de voor ons gebruikelijke agf in het winterseizoen is er een keur aan andere groenten en fruit, zoals verse vijgen, lychees, ananas, kersen (!) en werkelijk reusachtig grote sinaasappels en veel varianten champignons.Veel is onverpakt. Een herkenbaar en aantrekkelijk aanbod, en aan de beurt is geweest’, zogezegd. Een herkenbaar en aantrekkelijk aanbod, veel meer dan ik verwacht had. De agf wordt aan de kassa gewogen, je hoeft niet zelf een sticker te plakken.
Eigen merk: Sahane
Vervolgens de dkw: een mix van ener-zijds bekende Nederlandse artikelen en merken en anderzijds voor mij meer exotische merken en producten. Ik denk dat Sahan zowel bij een Nederlandse als bij een Turkse groothandel inkoopt. Of wellicht importeert Sahan artike-len uit Turkije. In verschillende schappen staat ook het eigen merk van Sahan: Sahane. Van gedroogde kikkererwten tot peul-vruchten tot olijfolie. Waarom de formule de naam Sahan draagt, terwijl het eigen merk dan ‘Sahane’ heet, geen idee.
Het gemiddelde prijsniveau is niet laag, maar Sahan heeft wel scherpe aanbiedingen. Zoals Pringles, ‘twee voor de prijs van één, maar: aan het begin van de winkel bijvoorbeeld: kippendijfilets € 6,99 per kg, kipborrelhap/kippenvleugels € 4,99 per kg. Deze kip zal geen Beter Leven-keurmerk hebben, denk ik. In een folder zie ik: 1 kg shoarma (kip of kalkoen) voor € 5,99. En die TikTok-gehypete elite Dubai-reep kost maar € 8,00, elders rond de€ 16,-, en bij AH en Jumbo een tijd € 12,-. Sahan heeft als ‘kleine formule’ andere beperkingen. Zo heeft de folder een duur van twee weken. Het duurt dus langer voordat ‘het hele assortiment aan de beurt is geweest”, zogezegd.
In het assortiment zie ik meer grootverpakkingen dan wat ik bij een ‘reguliere supermarkt’ gewend ben, zowel in vers als in houdbaar. Natuurlijk bij rijst, maar ook bij andere producten, zoals rode pepers.Afrekenen gaat vlot. Aan het eind van de winkel zijn naast de lijnkassa’s ook twee zelfscankassa’s.
Schappenplannen
Sahan onderscheidt zich sterk van de Turkse etc. levens-middelenwinkeltjes zoals wij die al decennialang kennen: een volwaardige supermarkt. Sfeervolle signing boven de afdelingen. De schappen zijn strak, ik zie duidelijk dat Sa-han met schappenplannen werkt, presentatie-uitgangspun-ten hanteert en een overzichtelijke presentatie heeft. Eén kopstelling fungeert als kinderspeelhoekje. Bij de kassa’s grote tassen met ‘Sahan’ erop. Als ik denk aan de demografische ontwikkeling van Ne-derland, dan verwacht ik dat dit segment supermarkten wel eens harder kan groeien dan AH, Jumbo, Plus etc. Echt Turks en Nederlands, met in de bakkerij en slagerij de nadruk op Turkse specialiteiten, en in houdbaar een mooie mix. Nederlandse supermarkten kunnen hier wellicht nog van leren. Ik ben wel benieuwd naar de uitbreidingen dit jaar, ieder geval staat een opening van een filiaal gepland in Roosen-daal, in maart. Nota bene in een pand waar voorheen een Albert Heijn zat. En Sahan is volgens de media bezig met nog ‘s twee locaties.
Ik koop een ‘gözleme’, een warme, Turkse ‘gevulde pannen-koek’, voor onderweg terug naar huis.
The Category & Trade Company
Utrechtseweg 35
3811 NA Amersfoort