The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort
De Plus van ondernemer Krijn Vermeulen is een bekende supermarkt in Amersfoort. Jarenlang was het de grootste Plus van Nederland, maar dat werd afgelopen zomer de Plus van ondernemer Van den Hoven in Wezep. Maar hoe dan ook, Vermeulen heeft zijn Plus verbouwd. Snel een kijkje nemen. Ook al hierom: ik kom hier vaak genoeg, de Plus van Vermeulen zit dicht bij ons kantoor, we lopen er geregeld heen om wat voor de lunch te kopen.
Als ik aankom, is het eerste wat ik zie: een tabaksspeciaalzaak, aan de voorzijde van het pand. Met het verbod op het verkopen van tabak door supermarkten per 1 juli volgend jaar in aantocht, zie je veel supermarktondernemers een aparte tabakswinkel openen. Zo ook deze Plus. Er staat ‘Tabakspeciaalzaak Amersfoort’ op de gevel, helaas, fout gespeld, met een s te weinig. Verder is het niet echt te herkennen als tabaksspeciaalzaak, het is eerder een soort dark store: met zogezegd ‘sfeerbeelden’ voor de ramen, zodat je niet van buitenaf naar binnen kunt kijken. Ik denk zelfs even een momentje dat ik een interieurwinkel zie. Er staan wel twee stoepborden, een van de Nationale Loterij en een met de openingstijden (elke dag van 8.00 tot 21.30 u). Ik naar binnen.
Een verkoopster legt me iets uit over een nieuw rooksysteem, dat door middel van ‘inductie’ zou werken. Zij vertelt me ook dat dit systeem ‘beter’ is dan ‘vapen’. Maar dat kan ik als niet-rookster niet meer in detail navertellen (en waarom zou ik ook). Tja. Ik begrijp dat je als ondernemer je tabaksomzet niet zomaar kwijt wilt. En ik begrijp het ook dat je van de situatie gebruik wil maken zolang de overheid of een gemeente het openen van een nieuwe tabakszaak niet verbiedt. Maar het brengt de rookvrije generatie natuurlijk niet dichterbij zo.
Door naar de Plus zelf. Ik weet dus hoe deze Plus er vóór de verbouwing uitzag.
Voorheen had-ie bij de ingang altijd de bloemenafdeling en een broodjescorner. De broodjescorner was al een tijd dicht en is nu helemaal verdwenen.
De bloemenafdeling is in de winkel geplaatst, zodat je dat in één trip kunt meenemen en niet twee keer hoeft af te rekenen. Ook is er nog een slijterij na de kassa, die nu wat meer opvalt dan voorheen. In deze Plus kwam je nog altijd binnen op de broodafdeling, dus de aloude formulevariant ‘Briljant 1.0’, opgezet met ‘ontbijt, dan lunch, dan avondeten’ als uitgangspunt voor de assortimentsvolgorde. Maar nu is het een ‘Plus Briljant 2.0’, met agf vooraan, een heel grote afdeling. De indeling is voor mij wel onduidelijk, de groente staat in de buitenste ring en het fruit daartussenin.
De mooiste afdelingen vind ik de afdelingen ‘maaltijdgemak’ en ‘borrelgemak’…
Maaltijdgemak: versbereide salades, pizza’s, gegrilde producten, pokebowls, sushi etc. De versbereide pizza’s hebben 50% korting en daardoor denk ik eventjes dat ze tegen de tht aan zitten, maar het blijkt een ‘normale’ promotie te zijn. De afdeling ‘borrelgemak’ is ook groot, wel 8 meter lage stellingen, met streetfood, tapas en spreads als humus etc. en buitenlandse kaasjes. Ook met weer deels in de winkel bereide producten. In zo’n presentatie mis ik altijd bijpassende dranken als wijn en speciaalbier, maar wellicht ben ik meer ‘in’ voor zulke suggesties dan andere consumenten.
Suikergehalte ontbijtproducten
Achter in deze Plus: een grote broodafdeling. ‘Ontbijtafdeling’, zou ik moeten zeggen. Want hier vind
ik behalve vers brood en afbakbrood ook beschuit, crackers, ontbijtgranen, broodbeleg, kaas etc. Bij de
ontbijtgranen is naast de prijskaartjes aangegeven hoeveel suiker er per 100 gram in de producten zit.
Handig! Want er zijn toch best veel producten in deze categorie met veel suiker, nuttig om dat in één oogopslag te zien. Naast de ontbijtafdeling staat die lekkere afdeling van de bakkerij met zoete en hartige lekkernijen, de bekende gebaksafdeling en een prachtige presentatie met nougat.
Ach ja, ‘ken jezelf ’… zit ik eerst het suikergehalte bij de ontbijtproducten te bestuderen,
en dan ben ik daarna blij dat ik al dat gebak zie…
Over dkw heb ik niet zoveel te melden. Veel bordjes met ‘Laagblijvers’ en ‘Meer dan 1.000 producten blijvend laag in prijs’. Allemaal kwestie van prijsimago benadrukken. Wel valt het koelschap op, bijna twee meter cupjes: natuurlijk, Nespresso, Starbucks, maar ook het Nescafé-merk met cupjes en het merk Roots; die laatste twee kende ik nog niet. En verder reusachtige containers met proteïneshakes.
Goh, hebben we zoveel sporters in Amersfoort?
En nog een Amersfoorts pepernotenmerk en bier van de twee Amersfoortse brouwerijen De Drie Ringen en Rock City Brewing.
Ruim en groot
Als ik naar buiten loop, besef ik opeens: Plus wordt doorgaans als de duurzaamste formule van Nederland omschreven, maar eigenlijk heb ik dat niet heel duidelijk gezien.
En ik bedenk dat ik sommige afdelingen gewoon ‘te ruim, te groot’ vind, zoals de agf-afdeling.
Maar misschien heeft deze Plus die ruimte op vrijdag en zaterdag gewoon nodig, en hebben Vermeulen en/of Plus daar dus goede argumenten voor.
Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper.
Reageren? Mail evelyn@ct-company.nl
The Category & Trade Company
Utrechtseweg 35
3811 NA Amersfoort