Let’s TALK...

PLUS Vandaag Zeewolde

ormulevariant Plus Vandaag. Maar kennelijk vielen de resultaten van die pilotwinkels tegen. Daarom is er verder gesleuteld aan Plus Vandaag en zijn er drie nieuwe gestart, in Spijk, Schinnen en Zeewolde.
Op naar Zeewolde om een kijkje te nemen.
Zowel het pand als deze Plus Vandaag zelf ziet er gloednieuw uit. Het oogt als een ruime supermarkt, niks kleine buurtwinkel.

De agf-afdeling vooraan oogt ruim en overzichtelijk, en sfeervol door het gebruik van houten meubels en de groene tegelpatronen erop.
Nieuw voor mij zijn de dichte boxen waar witlof in zit, met een foto bovenop, waarop staat ‘Onze witlof ligt in het donker, zo blijft ze vers en smakelijk’. In de boxen ligt onverpakte witlof; je kunt de hoeveelheid kopen die je wilt. En wellicht ook minder derving. Daarnaast ligt overigens witlof, die wél verpakt is, in plastic zakjes. De agf-stellingen worden afgewisseld met hoge houten stellingen, met
bijvoorbeeld snoepfruit, peulvruchten & pinda’s en gedroogde vruchten. Dit maakt de afdeling aantrekkelijk en trekt de aandacht naast de routinematige, dagelijkse producten ook naar producten die meer een impuls karakter hebben.

Wel zijn er veel lege schappen. Bij navraag blijkt de levering ’s middags te komen. Maar het lijkt wel of het automatisch bestelsysteem nog niet goed geregeld is. Of de omzet is enorm omhoog geschoten, of de bestellingen zijn iets te krap afgesteld, wellicht om derving te voorkomen, maar veel is niet voorradig.

Ook nieuw in mijn beleving zijn de lage stellingen met eieren en noten in de hoofdroute.
Goed renderende categorieën, waarvan je graag wilt dat iedere klant ze meeneemt.
De tapas en de vleeswaren staan in tafelkoelingen die afgedekt zijn met een doorzichtige schuifplaat. Duurzaam, maar het maakt de producten wel minder zichtbaar.
Achterin: de broodafdeling. Anders dan bij de vorige Plus Vandaag-supermarkten. Compact, maar volledig. Na de eilanden met brood, is er een hele stelling met lekkernijen, van appelflappen tot speltbroodjes. Het ziet eruit als een ‘snoepwinkel’ van brood.
Ook ontbreken de dagaanbiedingen niet, op elke dag van de week een andere aanbieding.

Bij dkw zie je dat het aantal meters per categorie minder is, en daarmee ook
het assortiment kleiner. Mij stoort dat niet; grotere supermarkten hebben wel eens 60 verschillende sku’s pindakaas, maar aan de 19 sku’s hier heb ik genoeg. Maar ook de keuze voor één merk luiers en minder meters merkkoekjes zijn logisch voor een kleinere Plus.

Daarnaast heeft deze Plus bij sommige categorieën juist een ruim assortiment, of zelfs categorieën toegevoegd. Er staat bijvoorbeeld een meter speelgoed. Is dat omdat het een buurtwinkel is en cadeautjes handig zijn, of omdat Zeewolde een toeristenseizoen heeft , met zijn havens?
Ik weet het niet, maar het is wel onderscheidend. Ik zie ook: een meter lampen, twee meter geneesmiddelen en een meter haaraccessoires.

Ook vind je hier veel gekoelde dranken, bier en fris.
Allemaal categorieën die de buurtfunctie onderstrepen met service-artikelen, en die ook een goed
rendement kunnen hebben. Boven het theeschap hangt een bord met een boodschap over fair trade, boven de koffie zie ik de slogan ‘Ervaar het DE Café-gevoel ook thuis’ op de officiële Plus-borden staan. Bijzonder, ik ken het DE Café niet, en volgens mij is er ook geen in de buurt van Zeewolde. Maar minstens zo bijzonder is dat een retailer een merkuiting op zijn vaste signing plaatst.
Wellicht een nieuwe bron van inkomsten? Bij de koffie is er nu zoals bij de wijn een kleurcodering op de prijskaartjes aangebracht. Deze codering geeft aan of de koffie zacht of juist krachtig is of iets ertussenin.

De kassa’s bestaan – net als bij de ‘oude’ Plus Vandaag in Baarn, waarover ik ook geschreven heb – vooral uit zelfscankassa’s en één kassa met caissière. Samenvattend: een prettige buurtwinkel, met de nadruk op vers en een compleet assortiment. En volgens mij met renderende categorieën, om de marge te verbeteren. Het prijspeil van Plus Vandaag is 10% lager dan Coop. Dat moet nieuwe klanten gaan trekken en de ‘oude’ Coop-klanten verleiden om meer te kopen.

Als ik er ben, wordt er nog druk gesleuteld…. Boven de lekkernijen en vóór de ovens van de broodafdeling zijn borden met beelden geplaatst. Het personeel kan hierdoor klanten niet goed zien; het is lastig contact te hebben met klanten en vragen te beantwoorden.
Ze zijn aan het bedenken hoe die borden kunnen verschuiven, of dat er een paar weg moeten. Ook zijn ze nog een extra tafelkoeling voor de maaltijden aan het plaatsen, waardoor deze op een prominentere plek staan, en niet in de koeling naast de tapas.

In sommige groepen blijkt de assortimentsrationalisatie net iets te ver te zijn gegaan, de klant uit Zeewolde mist bijvoorbeeld de taugé en sugarsnaps. Dus even kijken of er nog iets bijgesteld moet worden. Kleine supers… toch een andere discipline dan Plus tot nu toe gewend was. Plus heeft hier een goede slag geslagen, denk ik, maar de resultaten zullen het moeten uitwijzen.

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper.
Reageren? Mail evelyn@ct-company.nl

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort