Let’s TALK...

Normal in Amersfoort

Sinds een paar jaar hebben we de formule Normal in ons land. Het begon rustig aan, maar inmiddels zijn er dertig filialen. Dat aantal zal binnenkort groeien, alleen al omdat Normal een aantal vestigingen van Blokker heeft bemachtigd.

Normal is oorspronkelijk een Deense keten. In Nederland is Normal nog ‘vrij klein’, maar kijk ’s naar Europa: Nederland, Frankrijk, de vier Scandinavische landen, Italië, Spanje en Portugal. En bij elkaar meer dan 900 filialen. En het schijnt hard te gaan.

Personeel bepaalt

Een drogist in deze rubriek, hoezo, dit is toch een food- blad? De vraag is of Normal alleen een drogist is, Normal verkoopt ook best veel food, natuurlijk snacks en dranken, maar daarnaast nog veel meer. Bovendien weet Normal een bijzondere doelgroep aan te trekken, meiden tussen de 16 en 22 jaar. Er bestaan geen vaste schapindelingen, elk filiaal is anders, want het personeel krijgt

de vrijheid en opdracht om zelf presentaties te maken. Tot slot is het personeel, dat net zo jong is als de klantengroep, de belangrijkste bron voor het hoofdkantoor voor het signaleren van nieuwe trends en producten. Hierdoor is Normal vaak de eerste keten is die hypes en trends oppakt en in de winkel heeft.

Daarom ben ik weer eens het Normal-filiaal in Amersfoort binnengelopen. Ik ben er al vaker geweest. Als ik een ‘drogisterij-artikel’ nodig heb, bezoek ik Normal, Etos en Kruidvat, immers: allemaal in dezelfde straat. Maar:ik begin bij Normal. Omdat ik als klant niet de gewone prijzen wil betalen voor cosmetica en ook niet verplicht wil zijn twee, of soms zelfs vier of zes artikelen te kopen om een lage prijs te betalen. En Normal heeft lang niet alles, maar wel behoorlijk wat. En het hanteert vaste lage prijzen en dan bedoel ik echt lage prijzen. De schapprijzen liggen vaak op het niveau van een 1+1 bij de ‘normale’ drogist.

Combi DM en Action

Eigenlijk doet Normal binnen de drogisterijsector ‘vast laag’, terwijl Kruidvat Etos en DA van high- low zijn. En dus gedraagt Normal zich als DM, de Duitse grote drogisterijketen

waar vele Nederlanders langs de Duitse grens hun waren kopen als ze niet drie of meer van dezelfde artikelen willen kopen (denk ook aan de hele discussie van prijsverschillen met Duitsland etc.)

Daarvoor moet je je wel door de verplichte route worste- len, en er rekening mee houden dat ze het artikel van jouw keuze niet hebben, of net een ander formaat. Maar die dingen neem ik graag voor lief.

Die verplichte route, zoals meer Scandinavische ketens die kennen (Ikea, Flying Tiger, Søstrene Grene) leidt je natuurlijk langs veel artikelen, die je wellicht niet van plan was te kopen, maar als je ze ziet besluit je dat je ze toch wilt hebben. Normal schijnt elke week honderd nieuwe producten te hebben, dus er is altijd iets nieuws te ontdekken. ‘Treasure hunt’ noemen ze dat zelf, en ik kan me voorstellen dat meiden van 16 tot 22 daar speciaal voor langs komen. Er zit een groot verrassingselement in het assortiment.

Dat doet natuurlijk denken aan een andere grote rivaal van de supermarkt en de drogist: Action.
Het assortiment is altijd ‘onzeker’, het wisselt en Action-klanten zoeken naar wat hen kan verrassen, ook zo’n treasure hunt’.

Dus: Normal is qua prijs ongeveer zoals DM in Duitsland en qua assortimentswisselingen ongeveer zoals Action in ons land.

Noedelmaaltijden, Bubble Tea

Verrassingen voor de jonge meiden, zei ik. Iets te snacken, te drinken of te eten. Natuurlijk heeft Normal veel snoep, drop, chocolade, koekjes, noten, popcorn, beef jerky, chips etc. en drankjes van bekende en onbekende merken. Maar eigenlijk ook wel allerlei eten.

Er is een heel schap Aziatische noedelmaaltijden in een pot of zakje, sauzen, een heel rek met kruiden in zakjes, voor maar € 1,-, van het merk My Crush. Ook verkoopt Normal ‘bubble tea kits’, dus pakketten waar je thuis je ‘bubbelthee’ mee kunt maken, een hype onder de meiden, volgens mij is die hype alweer een beetje voorbij, maar de meeste supermarktformules hebben deze rage over het hoofd gezien – helaas voor hen

Hele meter ‘rode producten’

Zoals ik al zei, het personeel van zo’n filiaal heeft veel vrijheid

om het assortiment naar eigen believen te presente- ren. Het kan zijn dat bijvoorbeeld een hele meter met rode producten wordt ingericht, dus op kleur… De mensen van Normal die ik gesproken heb, noemen dat presenteren met een knipoog en gezond verstand.

Het resultaat? Een compleet andere winkel dan wat in de supermarkt of de drogist gangbaar is. Geen categorie na categorie. ‘Van alles door mekaar’, eigenlijk. Chips staat naast shampoo. Chocola naast drinkmokken. Huidverzorging naast snoepjes.

Niet voor mannen

Normal is ook een ‘vrolijke formule’. Een vrolijke huisstijl, dat geldt voor de typografie van de letters en het stripfiguurtje, een gek mannetje, dat vaak terugkomt.

En Normal zegt van zichzelf: we zijn geen winkel voor mannen. Er komen weinig mannen, en op de website maakt Normal daar zelfs grappen over: aanbevelingen voor mannen… niks! Dat stripfiguurtje raadt mannen aan om weg te blijven bij Normal. Grappig vind ik dat.

Normal daagt de status quo van de drogisterij uit, is anders. Is verrassend, on trend, betaalbaar en misschien kan ik zelfs zeggen: disruptief? Een formule die de drogisterij- sector opschudt? ‘Treasure hunt’ , wekelijkse assortiments- wisselingen, hypes, ‘deals’, vast laag. Allemaal formulebouwstenen die niet zo gemakkelijk te kopiëren zijn voor de huidige drogisterijsector.

En Normal bereikt hiermee de jonge doelgroep, maar ook andere kopers.

 

Auteurs