Let’s TALK...

Landwaart in Maartensdijk

andwaart Culinair, een groentewinkel die is uitgegroeid naar een speciaalzaak met landelijke bekendheid. Landwaart is niet nieuw, toch was ik er nog nooit geweest. En naar aanleiding van een presentatie op het LRO/EFMI-congres over de toekomst van supermarkten, dacht ik: ik wil die winkel graag een keer zien. Op naar Maartensdijk, een dorp langs de A28, vlak boven Utrecht.

Als je aankomt, zie je direct winkelwagentjes staan, niet te groot, maar toch opvallend; dat heeft een speciaalzaak doorgaans niet.
Je komt binnen op de agf afdeling, waar groente en fruit van het seizoen groots gepresenteerd staan: asperges en aardbeien. Ook niet één keer trouwens, iets verderop nog een keer asperges, en dan met ham erbij. Maar ook bijvoorbeeld onbewerkte citroenen. De meeste citroenen zijn altijd bespoten, en als je de rasp gebruikt, is dat niet fijn; hier kun je ze echter onbespoten kopen, met de blaadjes er nog aan.

Even verderop in de winkel kom je bij de salades: eenpersoons, meerpersoons… minimaal evenveel keuze als een grote Albert Heijn. En ook salades met eigen receptuur, zoals de ‘Maartensdijkse salade’.
Maar het tweede gedeelte van de winkel vind ik minstens zo verrassend. Een enorme ‘straat’ met grote hoeveelheden verse maaltijden: gepekelde entrecote, sukade, zalmtaartjes, bijzonder en luxe tot pasta, stamppot en quiches. En ook een voorgerecht als Vitello tonnato. Zeer verleidelijk, en van ‘best aan de prijs’ tot goed betaalbaar. Daarachter de patisserie, met stuk voor stuk kunstwerkjes. Ook de bakkerij ziet er prachtig uit en heeft mooie producten, weinig kleine broodjes, maar juist mooie desem- en notenbroden etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

Alle producten hebben een verhaal
Landwaart Culinair staat voor ‘thuis uit eten’. Begonnen als groentewinkel, opgericht door de vader van Wim Landwaart, de huidige ondernemer. En die is ooit begonnen met maaltijden omdat hij het zonde vond om verse waren weg te gooien, daarom ging hij ze tot maaltijd verwerken. De producten zijn in eerste instantie lekker en gezond, van goede kwaliteit. Alle producten hebben een verhaal: waar ze vandaan komen, hoe ze zijn bereid, wat de ingrediënten zijn. Landwaart koopt graag ‘van dichtbij’, uit de omgeving dus, maar rijdt ook soms naar Noord-Frankrijk om extra smakelijke frambozen te halen. En Landwaart is groots in presenteren, het product is de held. Als er zoveel maaltijden liggen, dan vraag je je wel af: gaat alles op?

Allereerst is het de hele tijd druk als ik er ben, een continue stroom van klanten. Mocht er toch iets overblijven, dan heeft Wim Landwaart een heel kanaal opgebouwd voor ‘de restjes’. Het wordt ingevroren en aangeleverd aan ziekenhuizen en kinderdagverblijven in de buurt. Dus nog steeds wordt er niets weggegooid; geen derving, maar ook geen verspilling.

Wie zijn dan die kopers?
Je ziet alle doelgroepen en leeftijden. Toch richt Landwaart zich met name op de 50+’ers. Een kapitaalkrachtige groep, die niet altijd zin heeft om zelf te koken.

Hoe doet Landwaart dit? Het begint met vakmensen; vakslagers en koks. En liefde voor lekker eten. Maar ook met service en kennis van het personeel in de winkel: zij vertellen met plezier en trots over de producten, hoe je ze moet bereiden. En nu in ‘aspergetijd’ heeft Landwaart ook zo’n aspergeschilmachine in gebruik, die we eerder wel ’s bij enkele supermarktondernemers hebben gezien. Bij de kassa pakt het personeel je spullen voor je in, in een mooie zwarte, stoffen Landwaart-tas.

Het thema van het LRO-/EFMI-congres dat ik bezocht, was: de kansen die foodservice biedt voor de supermarkt. De vraag is: kunnen supermarkten dit ook?

Jumbo Koornneef doet het slim: die koopt producten in bij Landwaart. Landwaart stelt wel eisen aan de verkoop, bijvoorbeeld door de manier van presenteren. Zelf bereiden in de winkel, kan een supermarkt dit? Volgens Wim Landwaart zal dat lastig zijn. Hij kent de supermarkt ook goed, ook al omdat zijn broer een Albert Heijn had. Supermarktmensen werken naar zijn idee te veel ‘vanuit een excel-spreadsheet’, zijn te cijfermatig ingesteld en zijn gericht op efficiency en gestandaardiseerde processen. Dat zit verse bereiding, passie en vakmanschap in de weg. Bij Landwaart kijken ze welke verse groenten nu verwerkt moeten worden tot een maaltijd en gaan er dan iets mee doen. Zonder allerlei administratieve procedures over afschrijven van waren.

Kortom, supermarkten zullen best wat slagen moeten maken voordat ze kunnen wat Landwaart kan. Voor mij is Landwaart een soort ‘Eataly in Nederland’. Uiteraard niet qua winkelgrootte, wel als het om de kwaliteit gaat. Het is wel een van mijn ‘duurste columns’ geworden, zo veel verleidelijke producten heb ik gekocht. Maar we hebben het hele weekend heerlijk gegeten, zonder te hoeven koken.

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelen-winkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper.
Deze column verscheen eerder in de FoodPersonality van mei 2022

Auteurs

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort