Let’s TALK...

Jumbo Bobeldijk Nieuwkoop

Bas Bobeldijk is een ondernemer met twee Jumbo-supermarkten, een in Nieuwkoop en een in Amsterdam-Buitenveldert. Bobeldijk haalt geregeld de vakmedia met allerlei initiatieven, zoals een app aan de hand waarvan supermarktondernemers snel nieuwe (tijdelijke) medewerkers kunnen vinden. Onlangs had hij weer iets bijzonders: nu supermarkten geen tabak meer verkopen, denkt iedereen na over een andere invulling van een servicebalie en van die ruimte zelf. Bobeldijk koos voor: een Jumbo Foodcafé. Dat kennen we van de verschillende Jumbo Foodmarkten,
maar Bobeldijk hee geen Jumbo Foodmarkt in Nieuwkoop staan. Op naar Nieuwkoop.

‘Foodmarkt-gevoel’
Jeetje, wat een ‘lekkere Jumbo’ is dit. Nee, zoals gezegd geen Foodmarkt, maar het is ook zeker geen ‘standaard-Jumbo’. Ik krijg er wel een ‘Jumbo Foodmarkt-gevoel’ bij. Helemaal vooraan loop ik direct op een koelvitrine af met allemaal artikelen van Landwaart Culinair, die uitzonderlijke zaak van Wim Landwaart in Maarstensdijk, met smakelijke maaltijden, desserts, salades etc., etc. Bobeldijk hee daar een assortiment van, net als zijn ‘Jumbo-collega’ Edward Koornneef dat hee . Maaltijden, soepen, en salades, maar ook appeltaarten en chocoladetaarten om af te bakken in de oven. Taarten had ik nog nooit van Landwaart gezien. Ik krijg meteen trek. Dan volgen enkele conveniencecounters met verse kant-en-klaarproducten zoals sushi en pokébowls, Aziatisch aangekleed met Japanse bonsaiboompje, beeldjes en a eeldingen, daarnaast een vitrine met de versbereide pizza’s en een koelmeubel met verse grillspecialiteiten en verse, gegrilde vleeswaren.

Dubai-reep
Deze Jumbo pakt ook groots uit met koek, banket en chocolade van specialisten, verleidelijk en ruim gepresenteerd.  Zo staat er een enorme presentatie met ‘cadeautorens’: verschillende chocoladetorens bestaande uit acht verschillende bakjes chocolade, feestelijk verpakt, en een hartige variant met kaas. Alles in houten kistjes en op houten wijnvaten gepresenteerd. Voor cadeautjes kun je hier slagen. Er is ook een tafel met de Dubai-reep. Ook eigen inkoop van Bobeldijk. Voor het luttele bedrag van €12,50 kun je hier de felbegeerde TikTok-hype kopen. Nog nooit van gehoord? De Dubai-reep is een chocoladereep, gevuld met een melange van pistachepasta en katai (Grieks dessert, van een speci ek soort deeg). Het schijnt een ‘killercombi’ te zijn van romige chocolade, hartige pistache en krokante katai . Ik heb ‘m gekocht natuurlijk. Die werd naderhand thuis ‘goed ontvangen’; was zó op. Deze Jumbo biedt ook producten uit de regio. Er is een eiland Banket van Prenger Patisserie, een bakker uit Amstelveen, met bijvoorbeeld een boterkoek met gember. En ik zie ook een plaatselijke limoncello (met 14% alcohol) en een koffielikeur van het merk Rondje Nieuwkoop. Deze Jumbo moet medewerkers in huis hebben die uitblinken in het maken van presentaties waarvan het water je in de mond loopt, zo mooi ziet het eruit. De winkel speelt ook uitgebreid in op de proteïne- en sportvoedingstrend. Een hele meter sportvoeding, met o.a. XXL -sportvoeding met een vloersticker ervoor. En er staat een display met Proteïne Pops, een product dat claimt het gezondste ontbijt in heel de Benelux te zijn: een knapperig ontbijt met veel eiwitten, zonder suiker. Verderop een koelvitrine met producten met de houdbaarheidsdatum van vandaag, tegen sterk verlaagde prijzen. Uiteraard met als uitgangspunt voedselverspilling bestrijden. Ergens anders nog een draadbak met producten die uit het assortiment gaan. Er is ook gedacht aan klanten die hun kinderen bij zich hebben; er is een spelletjeswand die aan dat speeltoestel van Hoogvliet doet denken. Aan het eind van de winkel staat nog een grote display van de Jumbo-spaaractie met Jungle Club met knuffels, drinks en boeken.

 

Jumbo Foodcafé
Daarna uitpuffen bij het Jumbo Foodcafé. De ‘oude’ Zeven Zekerheden staan op een scherm. Ik neem een smoothie en een thee en lees er op m’n gemak een krant. Ik zie kleurpotloden voor kinderen, en voor alle leeftijden een pot met vragen als conversatiestarter. En ‘service met een glimlach’: een jonge medewerker vraagt me of de smoothie lekker is, hij hee ‘m zelf gemaakt. En bij de thee raadt hij me de frambozensmaak aan, van het merk La Place. Op de kaart dranken en koeken en gebak, en ook een ruim aanbod belegde broodjes, wraps, salades, pokébowls, sushi en pinsa’s. Het Foodcafé is vrij leeg als ik er zit, maar volgens het personeel is het het drukst net na de lunch. Ook is er elke dinsdag een vast koe-uurtje met ‘happy hour’-prijzen, ‘Bakkie & Gebakkie’ voor €3,75. Dat lijkt me speciaal gericht op ouderen, passend bij Jumbo’s kletskassa.

Eigen webshop
Bobeldijk hee ook nog een webshop, naast de webshop van Jumbo zelf. Hier verkoopt hij versbelegde broodjes, sushi, hapjespannen, die Dubai-reep, gebak, banket, gepersonaliseerde taarten, gekoelde dranken en cadeaupakketten. Ik krijg er uitleg bij van Bas Bobeldijk zelf: deze producten zijn na een uur af te halen bij de winkel, extra service. Via de webshop kun je ruim van te voren bestellen en hoef je niet bang te zijn dat het is uitverkocht of lang moet wachten als je langs komt. Je hebt al betaald bij het bestellen, dus je hoe ook niet meer langs de kassa. De webshop is handig voor consumenten, maar ook voor bedrijven voor lunches en borrels. Misschien is dit wel Jumbo zoals Jumbo bedoeld is. Een ondernemer die onder de Jumbo-vlag onderneemt, en die naast het centrale assortiment altijd op zoek is naar nieuw assortiment, dit goed presenteert en in het assortiment houdt als het goed werkt. En al doende steeds nieuwe dingen uitprobeert. En inspeelt op lokale situaties, zijn verzorgingsgebied en kansen. Hij hee dan ook de ruimte in de winkel hiervoor. Wellicht is Nieuwkoop geen gemiddeld Nederland, maar wat is dat wel, tenslotte? Bobeldijk noemt zijn winkel ook ‘de compleetste SUPER Versmarkt van Nieuwkoop’ en dat kan ik wel begrijpen. Als ik op het hoofdkantoor zou werken, zou ik geregeld met Bobeldijk contact houden, om te oordelen over de vraag wat succesvol genoeg is om breder uit te rollen. Wellicht roep ik hiermee meteen een bezwaar op: want wat Bobeldijk buiten het reguliere Jumbo-assortiment aanbiedt, voldoet vast niet aan de prijsuitgangspunten waar Veghel aan vasthoudt of naartoe wil. Al die gerechten, hapjes, koek, gebak etc.: dat werkt niet meteen mee aan een gunstig prijsimago, denk ik. Maar een aantrekkelijk en verleidelijk assortiment kan wel meehelpen. En zo moet Jumbo ook bedoeld zijn.

 

Auteurs

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort