Let’s TALK...

Boon’s Pitstop in Rotterdam

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column van Evelyn is verschenen in de Foodpersonality van februari 2020.

Het is alweer ruim vijf jaar geleden dat Boon van MCD ging afwijken en zijn eerste Boon’s Markt opende, een testfiliaal in Vlaardingen. Afgelopen najaar begon Boon met een nieuwe formule, een gemaksformule voor stadscentra: Pitstop, in Amsterdam-Noord. Drie weken terug ging de tweede Pitstop open, in Rotterdam. Met Alfred en Ingrid van den Bos als het ondernemerskoppel hiervan.

Katendrecht is een schiereiland in Rotterdam- Zuid, aan de westkant van Kop van Zuid. Het is het afgelopen decennium ingrijpend gerenoveerd. Het is een opkomende, hippe wijk met onder andere de S.S. Rotterdam, maar ook de Fenix Food Factory (u weet wel, die markthal die vrij snel een alternatief werd voor ‘dé Markthal’). Als je naar de Brede Hilledijk rijdt, rijd je eigenlijk door één grote bouwplaats voor appartementenblokken, naast een paar oude garages en andere bedrijfjes. Ook rondom Pitstop wordt nog druk gebouwd.

Bij binnenkomst merk je meteen dat het gloednieuw is, ongeveer 240 m2 vvo, veel assortiment voor directe consumptie maar ook veel producten voor ontbijt, lunch of avondmaaltijd. Anders dan bij de andere stads-/gemaksformules als AH To Go, Spar City en Jumbo City, Coop Vandaag, etc. loop ik hier eigenlijk meteen tegen een meubel aan met speciaalbier en snacks. ‘Het beste Rotterdamse bier’, zie ik erboven staan. In het schap: speciaalbier uit Rotterdam, zoals Vet & Lazy en Kaapse, maar ook bieren van de Britse brouwer Brewdog. En naast het speciaalbier vegetarische snacks met een oosters tintje, van Florious, van Floor Trading.
Dat is meteen de opmaat naar de rest van deze winkel. Pitstop biedt bekende merken en producten, maar ook veel wat unieker en onbekender assortiment, vaak vegetarisch en vaak wat luxer. Bij de vleeswaren bijvoorbeeld vind je een beperkt assortiment (stadswinkel, dus beperkt assortiment), maar denk ook aan reguliere en toch ook luxe artikelen als vitello tonnato en filet americain met ei en ui van Ladessa.

Originele snacks

Er is een ontbijtschap met ontbijtbekertjes van Grünten, een havermoutproduct met groenten, om de consument meer groenten te laten eten op een dag. Bij ons thuis moesten we eufemistisch gezegd ‘nog een beetje aan de smaak wennen’. Hier vind je ook de ontbijt- en lunchproducten van het merk BloemCool.
Achter in de winkel is een uitgebreide bakkerij-afdeling, met brood maar vooral ook met veel originele snacks… brood gevuld met kipsaté, in een ovenschaaltje. En gehaktbrood. Opeens krijg ik trek! Lekker, dat brood met kipsaté. Ik neem beide ook mee, naderhand thuis bevallen die producten ook goed. Ze blijken van groothandel Ruud van Oers te zijn, uit Den Dungen; ‘vakmanschap zoals vroeger’, staat erbij.

Verder een kleine koeling met mooie vis, van de beroemde Rotterdamse visleverancier Schmidt Zeevis, met bijvoorbeeld gesneden plakjes tonijn en zeewier. Ertegenover een tapasmeubel, met de inmiddels overal in supermarkten gebruikelijke aanbieding ‘3 bakjes voor € 5’.
De laatste wand bestaat uit een lange rij koelingen, met gesneden groenten en vlees, zuivel en gekoelde dranken (water, fris, bier etc.)
De twee straten midden in deze Pitstop bevatten dkw, zodat het toch ook min of meer een minisupermarkt is. Maar het blijft een aanbod voor de kleine boodschappentrip. Geen kratten bier, natuurlijk. En de papieren zakdoekjes in het schap worden per pakje verkocht. Ja, inderdaad, wat moet een gemakswinkel met een pak van tien pakjes? Ook de kleine chipszakjes, die gewoonlijk in een verzamelzak zitten, worden los verkocht.

Voorbij de kassa kan ik nog een beker koffie pakken, die blijkt ook nog gratis te zijn, althans voorlopig. Waarschijnlijk een manier om klanten naar binnen te halen. Ik zou buiten een bord neerzetten met daarop ‘gratis cappuccino bij je aankopen’. Want het is nog wel wat rustig in de winkel. De winkel ligt tussen een metrostation en appartementen. Maar deze Pitstop staat hier eerder dan zijn complete marktgebied, ik bedoel: de omgeving moet nog iets verder afgebouwd worden om meer klanten zoals bewoners en passanten over de vloer te krijgen. Als de appartementencomplexen en het nog te bouwen hotel aan de overkant af zijn, zal dat wel loslopen, lijkt me.
Naast het koffieapparaat staat een magnetron. Direct opwarmen, handig, maar dat is dan alleen voor mensen die dat meteen warm meenemen naar kantoor en daar geen magnetron hebben? Ik kan in deze Pitstop nergens zitten om iets op te eten. Da’s wellicht nog ‘een kans’.

Eigen signatuur

Pitstop is een stadsformule met een eigen signatuur. Ja, het is net als AH To Go, Jumbo City, Spar City etc. gericht op impulsboodschappen, vergeten boodschapjes of de kleine trip voor ontbijt, lunch of diner. De verschillen zijn klein. Maar daar waar ik AH To Go meer op impuls gericht vind en Spar City met veelal de bekendere merken en producten meer gericht vind op de kleine boodschappentrip en impuls, vind ik dat Pitstop andere keuzes heeft gemaakt. Met een onderscheidend assortiment van versspecialisten.

Stel, ik zou hier in Rotterdam werken en ik zou kunnen kiezen tussen een Spar City, een Jumbo City, een AH To Go en deze Pitstop en zeg dat ze alle vier even ver lopen zijn voor mij; waar zou ik dan heengaan? Moeilijk te zeggen. Het onderscheidende aanbod zou voor mij een goede reden zijn om zo tussen 12.00 en 13.00 of aan het eind van de middag voor Pitstop te kiezen. Vooral als ik zin heb in een hartig gevuld of belegd broodje of lekkere vis.

Auteurs

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort