Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column van Evelyn is verschenen in de Foodpersonality van april 2020.
Na jaren van geruchten, is het begin maart zo ver: Amazon start met zijn Nederlandse webshop. Tijdens de coronacrisis is het een mooi moment om online te winkelen en de Amazon-shop uit te proberen. Ik heb hier hoge verwachtingen van: Amazon geldt alom als een aanbieder met een enorm assortiment, laagste prijzen en hoge servicegraad. Dus boodschappen doen bij Amazon.
Ik heb eerst een boodschappenlijstje gemaakt zoals ik dat welke week doe, met mijn vers en houdbaar erop, heb een account aangemaakt en ben aan de slag gegaan. Met vers ben ik snel klaar. Niet zo vreemd: Amazon heeft Amazon Fresh (de online boodschappendienst voor versartikelen) nog niet gelanceerd in ons land. Amazon biedt wél brood trouwens, het is ongekoeld, vacuümverpakt en moet nog afgebakken worden. Het is veertien dagen houdbaar en voor € 4,20 kun je kiezen uit verschillende broden. Dat is me te duur.
Dan naar het houdbare assortiment: bier, cola, chips van een aantal A-merken, dat is verkrijgbaar. Maar alleen in grote hoeveelheden, dus 24 blikjes. De prijs van een blikje cola is vergelijkbaar met ’s lands marktleider, maar dan hoef je er geen 24 te kopen, maar 6. Bier is ruim 25% duurder per blikje. 1,5-literflessen cola zijn niet verkrijgbaar. Flessen Spa Rood wel, maar deze zijn ruim twee keer zo duur als hier in de supermarkt. Conimex-kroepoek en -satésaus, 2,5 keer zo duur. Pindakaas, twee keer zo duur. Het beeld begint al te ontstaan: Amazon verkoopt een klein assortiment houdbare artikelen, in grote volumeverpakkingen (zoals 24 blikjes cola, maar wel het ‘consumentenformaat’-blikje van 330 ml) en vooral: tegen hoge prijzen. Trouwens, alle bier is alleen alcoholvrij. Geen alcoholhoudend. Tot slot naar de non-food. Daar vind ik be¬taalbaar toiletpapier in een redelijk normale hoeveelheid en tandpasta. Het wasmiddel is ook betaalbaar, maar de aanbieding bij de supermarkt is toch nog veel aantrekkelijker. Deo is weer de dubbele prijs van de supermarkt.
Uiteindelijk zitten er in mijn mandje 12 rollen toiletpapier voor € 2,91 en een tube Zendium-tandpasta. Dit blijken twee leveringen te zijn. De verzendkosten vallen me mee, € 2,49. De Zendium blijkt echter tijdelijk niet leverbaar. En voor een pak wc-papier een bestelbusje laten rijden, dat lijkt me niet duurzaam. Wel grappig is dat juist wc-papier ten tijde van de coronacrisis wel op voorraad is, en: betaalbaar
Op het gebied van levensmiddelen maakt Amazon haar formulebeloften nog helemaal niet waar: geen enorm assortiment, geen laagste prijzen.
Ik begrijp oprecht niet dat Amazon onder zulke omstandigheden van start is gegaan. En ik begrijp ook niet waarom A-merken van Unilever, Nestlé, Jacobs Douwe Egberts, Dr. Oetker, Coca-Cola en Friesland Campina hier willen staan voor te hoge prijzen en te grote hoeveelheden. Geen reclame. Is er dan niets goeds over te melden? Nou, er zitten wel een paar leuke producten tussen: bijvoorbeeld zo’n toren van 180 Chupa Chups-lolly’s en een doos met witte Snickers, lekker. Maar de omschrijving luidt 32 ‘grendels‘. Zou het de vertaling van het Duitse ‘Riegel’ zijn? Riegel betekent ‘reep’, ‘bar’ in de zin van candy bar, maar ook handgreep, deurklink of scharnier… Alexa, doe mij een grendel Snickers. Benieuwd waar mijn praatzuiltje dan mee aan zou komen.
Ook leuk is dat er bij het intoetsen van Heineken ook allerlei andere Heineken-attributen oppoppen: je kunt Heineken-glazen kopen en ‘Heineken-boeken’, een over de ontvoering van Freddy Heineken en de biografie over hem. De biografie kost als e-book € 11,99 en als paperback € 165,98. Nee, dat bedrag is geen typefout.
Ook de zoekfunctie werkt nog niet optimaal: als ik luiers intoets, krijg ik alleen katoenen luiers als resultaat. Als ik Pampers intoets, krijg ik wel het hele assortiment.
Zou de hoge service dan wel werken? Amazon Prime, het lidmaatschap van Amazon, wordt nu ook in Nederland aangeboden. Voor € 2,99 per maand bezorgt Amazon alles gratis bij je thuis. Dat is goedkoper dan bij de marktleider, waar je minimaal € 8 per maand betaalt, maar duurder dan bij Picnic waar je geen bezorgkosten betaalt. Bij Amazon Prime krijg je naast de gratis bezorging wel toegang tot films en tv-series, en je kunt Kindle-e-books lenen. Bij de films en series staan best veel bekende films, eigenlijk krijg je een soort Netflix cadeau. Andere services die we kennen van Amazon in Amerika als Amazon Family Subcribe (abonnementen en korting op luiers) worden hier nog niet aangeboden. Er zijn wel een aantal apparaten te koop met Amazon Alexa erop. Met Alexa kun je praten, vragen stellen, en vrienden bellen, een smart home maken, foto’s bekijken en recepten laten voorlezen.
Waarschijnlijk zal Amazon de komende jaren nog het nodige verbeteren aan het boodschappen doen op Amazon.nl, wie weet begint het een keer met Amazon Fresh in ons land, maar nu is boodschappen doen via Amazon.nl nog verre van aantrekkelijk: te weinig assortiment, te vaak volumeverpakkingen en veel te duur. Ik kan als shopper Amazon moeilijk verwijten dat ik geen vers kan kopen als Amazon er duidelijk voor kiest om alleen (beperkt) dkw aan te bieden en Amazon Fresh voorlopig achterwege te laten. Maar je kunt ook zeggen dat Amazon hier een vreemde keuze maakt. De Nederlandse consument is gewend om bij AH, Jumbo, Picnic etc. online uit een zo volledig mogelijk supermarktaanbod te kunnen kiezen, van cola tot broccoli tot melk. Past dit huidige aanbod in deze vorm bij hoe de Nederlandse consument zijn boodschappen wil doen, zonder het vers van ‘Fresh’?
Amazon heeft best een enorme kans gemist. Het had in de coronacrisis, nu velen thuis zitten en er meer boodschappen online worden besteld, een vliegende start kunnen maken. Bijzonder dat dit bedrijf met die ijzersterke reputatie zo’n start heeft gemaakt als deze.
The Category & Trade Company
Utrechtseweg 35
3811 NA Amersfoort