Let’s TALK...

Nettorama Lelystad

‘De beste in groente en fruit’

Ik kom binnen op een ruime agf-afdeling: alles wat je op een agf-afdeling verwacht. De aanbiedingen liggen op groene kratten. Het is een breder en dieper aanbod agf dan ik gewend ben van de Boni’s die ik ken, en ik had dat aanbod van een Nettorama niet echt verwacht. Daarnaast meldt Nettorama dat het ‘de beste supermarkt in groente en fruit’ is, in 2023. Ik dacht dat Lidl altijd die ‘GfK-prijs’ won, maar in 2023 was dat dus Nettorama. Na de agf-afdeling: twee meter lage koelingen met stukken en plakken kaas van het Superunie-merk Melkan en verschillende A-merken in kaas. De kazen staan voor een deel in dozen in de koeling. Dan, in een hoek, de bakkerij-/broodafdeling. Veel brood en broodjes en een tafelkoeling met vers slagroomgebak. Zo’n tafelopstelling vind ik doorgaans aantrekkelijker dan planken in een koeling, vaak zie je dan dat de slagroom tegen de doorzichtige verpakking aan zit. Dat is hier niet zo. Verse koek en banket: Nettorama biedt wat minder dan ik van mijn Boni’s gewend ben.

Vleeswaren: gepresenteerd op prijs

Dan vleeswaren. Dat is ook interessant en anders dan in de meeste supermarken: de vleeswaren staan gepresenteerd op prijs. Eerst een meter met vleeswaren van € 1,25 per 100 gram, dan een meter met € 1,50 en de derde meter vleeswaren voor € 1,75. Achter de vleeswarenafdeling volgt de slagerij, waar o.a. vleeswaren gesneden worden, vermoed ik. Ook een tafelkoeling met vers gesneden vleeswaren, zoals rosbief. Ook veel vlees, wel veelal grote verpakkingen, bij gehakt is de kleinste verpakking 500 gram en er ligt ook een kiloverpakking. Voor mij veel te grote verpakkingen, ik koop dan maar twee rundervinken. Best bijzonder, een slagerij in deze winkel. Nettorama scoort ook altijd een signicant hoger fair share dan Boni bij vlees en vleeswaren. Dat zie je hier ook wel terug.Nettorama richt zich duidelijk op de traditionele vleeseter. Twee planken met vleesvervangers, twee planken met vis, deze categorieën komen er wat bekaaid van af. O, wel nog een tafelkoeling er ertegenover met zalm en mosselen in de aanbieding. En nog een ‘wat verdwaalde’ tafel met buitenlandse kaasjes, tapas en streekkazen en -kaasjes. Opmerkelijk dat Nettorama die dus losgekoppeld heeft van de kaaspresentatie die ik zojuist zag.

Dkw: breed en ondiep assortiment

Dan naar de dkw; een breed en ondiep assortiment. Vaak planken met slechts één artikel (één sku) erop, breed gepresenteerd. Ook schappen met producten in omdozen gepresenteerd. Het zijn diepe schappen waarop Nettorama veel voorraad neer kan zetten, en ook twee omdozen achter elkaar. Bij de wijn is de duurste fles 6 euro. Op de kopstellingen: bulkpresentaties. Presentaties op pallets met kratten bier, met de 10% extra korting bij aankoop van twee kratten. Die aanbieding geldt voor veel artikelen hier. Nettorama hanteert ook voor een paar A-merken extra langlopende aanbiedingen. Bij Coca-Cola zie ik zelfs: het hele jaar door ‘dag in, dag uit goedkoop! per 4-pack’. Ook een Breakeraanbieding springt eruit: twee voor € 1,00, terwijl deze gewoonlijk rond de € 1,49 per stuk kosten. Drie voor de prijs van één, zullen we maar zeggen. Verder zijn de kopstellingen vooral gevuld met acties in shelfreadypackaging-dozen, vaak maar twee of soms één artikel per kopstelling. Het versterkt de perceptie van goedkoop én bespaart arbeidskosten: alleen deksel van de doos halen en het schap of de kopstelling inschuiven. Uiteraard veel rood-gele signing, en slogans als ‘merkendiscount’, ‘10% extra korting bij aankoop van 2 stuks’, ‘meer halen minder betalen’. Op veel schappen zitten schapstroken met de tekst ‘altijd laag’. Afgelopen maanden waren het assortiment en de folder met de promoties van beide formules al aardig gelijkgetrokken. (Ik heb die folders geregeld op internet bekeken.) Achter op de Nettorama-folder van week 36 (van maandag 2 t/m zondag 8 september) zie ik ook een prijsvergelijking, tussen Albert Heijn en Nettorama. Hier claimt Nettorama ‘ruim 30% goedkoper’ te zijn dan Albert Heijn. De 10% korting bij aankoop van twee stuks telt daarin ook lekker door. Nou, het is maar hoe je dan telt en van welke mogelijkheden je als klant gebruik maakt, en we moeten zeker niet vergeten hoe de artikelen geselecteerd worden door de formule die vergelijkt: Bonus-artikelen van de concurrent ja of nee? Hoe dan ook, ik heb mijn eigen kassabon ook vergeleken met de prijzen van Albert Heijn op ah.nl en ik kwam rond de 20 tot 25% goedkoper uit. Maar niet 30%. Aan het eind, bij de kassa’s: alleen bedieningskassa’s. Na de kassa’s presenteert Nettorama planten. Op zonnebloemen na verder geen bloemen. EFMI had vorig jaar een interessante analyse: in welke categorie staat Boni het sterkste en in welke Nettorama? Als ik Boni en Nettorama met elkaar vergelijk, dan zie ik vooral de ‘sterke categorieën’ van Nettorama terug. De invloed van Boni op de Nettorama-formule in bijvoorbeeld categorieën met hoge fair shares van Boni, zoals brood, kaas, zuivel, kip en gebak, herken ik minder terug. En beide formules scoorden in het verleden slechter op maaltijden, pizza’s en bloemen, en dat herken ik in deze Nettorama. Gaat de Boni-klant er nu op vooruit als hij of zij Nettorama-klant wordt? Ik denk: per saldo wel. Persoonlijk mis ik het aanbod koek en banket van Boni, en ‘de lekkere kip’. Kaas: vergelijkbaar met elkaar. Brood: kan ik niet goed beoordelen. Maar die klant krijgt er sowieso meer aanbod agf, vlees en vleeswaren voor terug. En de prijzen? De klant die – bijvoorbeeld in moeizame economische tijden – niet veel wil uitgeven, zit bij Nettorama natuurlijk altijd goed.

Auteurs

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort