Let’s TALK...

Amazing Oriental

In Amersfoort is een tijd terug de nieuwste Amazing Oriental geopend. Het is de 22e vestiging van deze Aziatische supermarkt. Eigenlijk besefte ik pas dat Amazing Oriental al 21 vestigingen in Nederland heeft doordat ik het in de Formule- atlas van de Foodpersonality las. En de 22ste is dus in mijn stad geopend. Ik was zeer benieuwd.

De winkel bevindt zich in winkelcentrum Oppidium, boven de grote Dirk die daar al jaren zit, op de plek waar voorheen een Aldi huisde. Wat voorheen een donkere winkel was, is nu een grote, ruime winkel met veel daglicht.
En ik vind het ook echt ‘amazing’: je stapt binnen in een grote, lichte winkel, met een supermarktindeling, maar vol met producten die je niet of nauwelijks kent. Vooraan links een presentatie van maar liefst twee meter lang: allemaal spekkoek, van hele tot kwartstukken. En rechts de ruime agf-afdeling. Op de kopstelling van de agf een soort paksoi, maar dan in veel grotere afmetingen en hoeveelheden. Choi, gepresenteerd in mooie kistjes. De paksoi hygiënisch verpakt in zakjes, met de tekst ‘dagvers de beste’. Om het hoekje de cassaves, zoete aardappelen en pompoenen. Veel meer Aziatische groenten dan in de meeste gewone supermarkten, waar je meestal alleen Chinese kool en paksoi vindt. Vervolgens een kopstelling met eieren. Grote eieren: eendeneieren! Zowel gewone als gedecoreerde gekookte eendeneieren.

Vervolgens kom je bij de afdeling gegrild vlees, vers uit de oven. ‘Assortimentshero’ is de pekingeend, in twee variëteiten: de geroosterde eend en de ‘pei pa-eend’. Daarnaast de counter met verse vis. Vis die moet levend zijn in China als je ‘m koopt: er staat daarom een aquarium met daarin zowel kreeft als tarbot. Niet alle vis leeft nog, in de counter ligt een grote keuze van vis op ijs, echte hele vissen zoals zeebaars, maar ook inktvis en sashimipakketten.
Daarna kom je in het gedeelte met houdbare etenswaren. Natuurlijk lange straten met ontelbare soorten rijst, en pallets met gigantische zakken van wel 20 kg rijst. Maar ook alle soorten noodles, tapiocabladen (volgens mij om loempia’s mee te maken), baking soda en ook acht meter verschillende sambal, meters tabasco, sojasauzen, kokosmelk, gecondenseerde melk, pindasaus, kruiden, thee, peulvruchten, te veel om op te noemen.
Aan het eind van de winkel vind je een zeer uitgebreide diepvriesafdeling, twee meterslange straten met aan beide zijden diepvrieskisten en daarnaast een lange diepvrieswand.
Dat alles verleidt mij ertoe om uitgebreid Aziatisch te gaan koken. Navraag leert me: Amazing Oriental ontvangt twee keer per week een lading verse kruiden, groente en fruit uit Thailand.
Maar het heeft ook producten uit Zuid-Korea, de Filipijnen, Japan, Suriname en Amerika. Het assortiment komt dus niet alleen uit Azië. Maar het is hoe dan ook compleet anders dan ‘onze supermarkten’.
Dat maakt het ook wel weer lastig. Ik ben zelf niet zo thuis in de enorme Aziatische keuken en ik merk dat ik er moeite mee heb om mijn weg te vinden, om te kiezen. Ook al staat op bijna elk artikel de uitleg in het Nederlands. Wat zijn nu de vellen voor loempia’s en is dat wel of niet hetzelfde als de wrap voor de pekingeend? Anderzijds, ook prima om te experimenteren. Bijvoorbeeld met het grote aantal gerechten waarvan het recept op de website staat.

Na de kassa kom je uit bij de foodcorner waar veel kant-en-klaar maaltijden bereid zijn, en lekkere broodjes met Indisch vlees en vis, met exotische namen als bakkeljauw, ‘Balinese kip’, daging rendang etc. Daarnaast snacks als bapao (kip of rund), pasteitjes en roti. En voor het diner complete menu’s die je zelf kunt samenstellen: witte rijst, nasi, bami of tjauw mien als basis, en dan vlees en groente, in drie formaten met bijbehorende prijzen. En natuurlijk de bubble tea, de nationale drank van Taiwan. Een combinatie van thee, melk, vruchtensiroop en tapiocaballetjes. Inmiddels is de bubble tea ook al overgeslagen naar Amerika en zijn er in Amsterdam al de eerste bubble tea-bars gesignaleerd. Helaas is de foodcorner al gesloten en moet ik nog eens terug voor die bubble tea.
Wel ben ik in de winkel gevallen voor die pekingeend, ik kreeg ook nog antwoord op mijn vragen hoe ik het beste pekingeend kon klaarmaken: welke saus en welke extra ingrediënten erbij horen… bosuitjes, komkommer, de specifieke saus en de wraps. De dame achter de grill bracht me ook de juiste saus, ik denk niet dat ik die zelf had kunnen vinden.
Kortom, een aanvulling op de bestaande levensmiddelenwinkels en supermarkten. Niet alleen voor Aziatische klanten, maar voor iedereen die van Aziatisch eten houdt.

Eigenlijk verrassend dat ik Amazing Oriental niet eerder opgemerkt heb, terwijl het stilletjes al jaren aan een opmars bezig is.

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column verscheen eerder in de Foodpersonality van juni 2021.

Auteurs

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort