Vomar heeft halverwege juni het filiaal aan het Kennemerplein in IJmuiden heropend. Eens een kijkje nemen bij deze
merkendiscounter. Merkendiscounter? Ja, zo noemen wij
doorgaans formules als Dirk, Nettorama, Boni en Hoogvliet. En daar hoort Vomar ook bij. Weer anderen zeggen
‘voordeelformules’, maar doorgaans weten we dan wel
over welk soort formules we het hebben. Vomar gebruikt
trouwens zelf ook de typering met ‘discounter’. Kom ik zo
meteen op.
Als ik er ben, zitten we ‘in de groepswedstrijden van het
EK voetbal’, dus aan het begin van onze sportzomer en is
de periode van een natte lenteperiode net omgeslagen naar
zomers weer.
Buiten op de gevel staan direct de drie beloften van de formule op de opvallende rode gevels: de laagste prijs, de beste
kwaliteit en de snelste service. Ook zie ik een poster met ‘dé
barbecuediscounter’, waarop staat vermeld dat je de hele zomer kunt profiteren
van vast volumevoordeel: kies en mix, 3
voor € 7,99. Hamburgers, worstjes etc. Allemaal dus volumevoordeel, niet voordeel
per bakje.
Prijssignalen en dagaanbiedingen
Het is een ruim filiaal, met de bekende indeling: starten
met agf en aansluitend vlees. Deze Vomar zit vol met prijssignalen, op banners, boven de schappen, op de posters
boven de kopstellingen, op schapdividers en schapkaarten.
Het is bijna een overdaad. Maar goed, Vomar wil de klant
kennelijk zo duidelijk mogelijk laten weten dat er alles aan
gedaan wordt om een lage prijs te bieden.
Bijvoorbeeld bij de agf-afdeling, de kopstelling met 2 stuks
voor €4,- waar je kunt kiezen uit druiven, perziken of mandarijnen, gepresenteerd in kratten en kartonnen dozen.
Het bespaart kosten om de dozen niet uit te pakken, en
versterkt de discountuitstraling, maar oogt wel rommelig.
De volume-aanbiedingen zie je door de hele winkel terug,
onder ‘kies en mix’ of ‘meer halen, minder betalen’, ‘2 voor’,
‘3 voor’ etc.
Daarnaast zijn er ook nog vaste dagaanbiedingen, afhankelijk van de dag
van de week. Met voordeelverpakkingen, variërend van eieren,
gevulde koeken, een groot stuk kaas en een kilo tomaten. Geschikt voor grote gezinnen,
niet voor kleine huishoudens. Bijvoorbeeld: 20 eieren, 5
gevulde koeken, 12 bolletjes, 1 kg kersen. Veel promoties,
acties en prijsverlagingen dus veelal bij aankoop van meer
stuks, waardoor je als klant toch meer moet kopen en
uitgeven dan je misschien nodig hebt, of in je portemonnee hebt.
Verder zie ik ‘Brulsmullers’; aanbiedingen voor tijdens het
EK, op verschillende plekken in de winkel, op de kopstellingen en in de schappen. Het start met een tafelkoeling met ‘barbecue-bratwurst’ en pizza’s, maar ik zie ook
‘oranje-gebak’ op de bakkerij-afdeling. En tot slot had je
kunnen sparen voor een zogeheten ‘brulhoedje’, voor een
paar euro en 5 zegels.
Noordwoudse kaas
De kaaskoeling geeft ruimte aan de Noordwoudse kaas, het
kaasmerk van de formule, maar houdt ook rekening met
de kleine portemonnee door kaas voor
€ 5,- aan te bieden. Boven de koeling is
ook uitleg van de verschillende leeftijden
van kaas, naast de uitleg over de Noordwoudse kaas.
De schappen op de bakkerij-afdeling zijn behoorlijk leeg,
maar het is ook al half zeven ’s avonds als ik er ben. Er is
wel wat brood tot sluitingstijd, maar niet veel keuze meer.
Het zelfde geldt voor de vleesafdeling en al helemaal die
barbecue-artikelen. Behoorlijk lege koelingen, maar dat is
wel te begrijpen als we allemaal genieten van een tijdelijke
weersomslag, van regenachtig naar droog en warm.
‘Lokaal’ zie je verder niet veel terug in de winkel, behalve
de spaaractie voor sportclubs in IJmuiden aan het einde
van de winkel en op de digitale borden.
Discounters als Aldi en Lidl doen dat al jaren, maar merkendiscounters als Dirk, Nettorama, Hoogvliet etc. ook:
een straat of gangpad met non-food. Vomar heeft zelfs zo’n
‘Kijkshop’-achtige vitrine, die je bij Aldi ook wel eens ziet.
Met wat duurdere artikelen, zoals een strijkijzer voor €24,99.
Maar deze vitrine heeft weinig items en oogt rommelig.
Dan vind ik het straatje van een meter of vijf met uitsluitend artikelen voor € 1,- eigenlijk heel wat beter Natuurlijk
met kleine items maar ook met keukenitems die normaal duurder zijn zoals een kaasschaaf of een bakvorm voor
muffins.
Ondiep assortiment
Voor wat betreft het assortiment zijn er duidelijke keuzes
gemaakt en heeft Vomar een beperkt breed, maar ondiep
assortiment. En dat zie je terug in massale presentaties,
zowel in het schap als op kopstellingen, van slechts één
of hooguit twee items op zes planken. Ook staat vaak het
G’woon merk breed gepresenteerd en dit eigen merk komt
ook veel terug in stortmanden, met posters die ‘laagste
prijs’ roepen.
Aan het einde van de winkel komen de servicebeloftes
meer naar voren: de ‘klant is koning’-zegelspaaractie, waar
je volgens Vomar minimaal 6% rendement maakt door
zegels te sparen, de spaaractie voor de sportclubs, de spaaractie voor koffers, de borrelshop en bloemenafdeling.
Geen zelfscankassa, alleen kassa’s met personeel. En bij die
kassa’s staat bij enkele: ‘alleen met PIN’.
En de belofte voor snelste service houdt in: vierde klant in
de rij, dan krijg je je boodschappen gratis. Welke formule
was daar ook alweer mee begonnen? Juist: Jumbo. En het
was toentertijd Jumbo dat van zich deed spreken met die
regel, een van de ‘zeven zekerheden’ destijds. Maar naderhand trok Jumbo dat terug.
Buiten naast de ingang bevindt zich een tabaksspeciaalzaak. Een grote poster met een tabaksboer in zijn veld ziet
er idyllisch uit, maar riekt mij te veel naar tabaksreclame.
Ik moet zeggen: prima filiaal, maar het aantal prijssignalen,
acties/promoties en verschillende promotiethema’s overweldigen me wel wat.
The Category & Trade Company
Utrechtseweg 35
3811 NA Amersfoort