Let’s TALK...

Op bezoek bij Poiesz in Berlikum

Poiesz heeft in april een filiaal geopend in het Friese Berlikum. Nou moet ik, als geboren Friezin, natuurlijk ‘Berltsum’ zeggen. Maar laat ik daar nu maar aan voorbijgaan, tegen mensen uit Rotterdam zal ik ook niet zomaar zeggen dat ik ‘afgelopen weekend in Harns ben geweest’, ik zeg dan gewoon ‘Harlingen’.
Poiesz wilde jaren geleden al in Berlikum een filiaal beginnen. Afgelopen april was het zo ver. Dit was voor Poiesz meteen een goede aanleiding om de formule weer eens wat scherper neer te zetten.

Poiesz heeft afgelopen jaar twee keer het hoogste rapportcijfer bij regionale formules in het GfK-kerst- en zomerrapport gekregen, en de voorsprong op nummer twee vergroot, Nettorama. Toch knap, hoor, in een jaar waar vooral de voordeelsupers aan marktaandeel wonnen. Dus, op naar Berlikum.Berlikum ligt ten noordwesten van Leeuwarden en telt ietsminder dan 3.000 inwoners. Bij dat inwoneraantal is deze Poiesz met zo’n 1.100 m2 vvo dus een ruime supermarkt. De supermarkt begint met de agf-afdeling. Opvallend: de aardappelen. Deze zijn grotendeels van het merk Noordertrots, het zijn zakken van 1, 3 en 5 kg. Maar er zijn zelfs jutezakken van 10 kg. Uit ‘de Bildt’, niet zo ver van Berlikum vandaan. 10 kg: in dit gebied eten de consumenten kennelijk flink wat meer aardappelen dan elders in het land.

Noordertrots
Ik zie het label Noordertrots veel terug in deze Poiesz. Het is dan ook het regiolabel van de formule. Of zoals Poiesz zelf zegt: ‘de smaak van het noorden’. De producenten staan op de verpakking vermeld. Het is een uitgebreid assortiment: specialiteiten waar Friesland bekend om staat: vele Friese kazen, zoals de bekende kruidnagelkaas, maar ook droge worst, roggebrood, suikerbrood, oranjekoek etc. Maar ik zie ook minder bekende producten uit de noordelijke provincies, die ook niet specifiek Fries zijn; zoals
Noordertrots-vruchtensappen, conservevlees van een slager uit Groningen, varianten ontbijtkoek, melk, karnemelk en yoghurt en boerenijs.

Veel van deze producten hebben naast het welbekende product ook nog een tweede variant. Zo drinken Friezen veel karnemelk en heeft Noordertrots naast de gewone karnemelk ook een rodevruchtenvariant. Roggebrood is er in de variant cranberry met noten. Kaas in verschillende kruidenvarianten. Kortom, met Noordertrots heeft Poiesz veel extra assortiment ‘noordelijke en/of Friese’ artikelen die je niet zo snel vindt in de Friese filialen en franchisevestigingen van de landelijke formules. Althans, de keren dat ik een AH of een Jumbo in deze provincie bezocht, kwam ik dat regionale aanbod in veel beperktere mate tegen.

Brood: destination-groep
Veel groente wordt in de koelingen gepresenteerd, achter deuren. Hierdoor blijft de groente langer vers, kennelijk. Een investering om voldoende assortiment te bieden en tegelijkertijd derving te voorkomen. De broodafdeling is bijzonder groot. Dit zou ik met recht een ‘destinationgroep’ willen noemen. Een uitgebreid assortiment brood en banket, weer veel Friese specialiteiten.

Poiesz bakt veel brood etc. in dit filiaal zelf. Ik zie ook diepvriesaanbod als alternatief voor vers. Gepresenteerd in kisten etc. bij dat versaanbod.
Dus diepvriesbrood bij de broodafdeling, diepvriesvlees bij de vleesafdeling.

Tegenover de brood- en de vleesafdeling: impulskoelingen met borrelassortiment, ‘kies en mix’, ook weer veel regionaal. En dan beland ik op ‘het borrelplein’. Een plein met wijn en bier in de wand en een aantal eilanden met impulsproducten. De alcoholische dranken op dit plein hebben een laag alcoholpercentage. De Poiesz heeft ook nog een afgescheiden slijterij/borrelshop en daar staan de alcoholischedranken met een hoger alcoholpercentage.Poiesz gebruikt veel hout. Houten schappen, kisten en kasten. En rieten manden, wijnvaten. Het oogt ‘landelijk’, zelfs een beetje ‘nostalgisch’. Het prijsniveau is op het niveau van een servicesupermarkt. De prijzen zijn voor mij niet altijd duidelijk, met name van actie-artikelen zie je alleen het kortingspercentage, maar niet de prijs zelf. Geen idee waarom Poiesz dat doet. Als ik een artikel in de actie wil kopen, wil ik ook de actieprijs zien.

Dorpse sfeer
Achter de kassa bevindt zich nog een uitgebreide afdeling met bloemen en planten en allerlei artikelen zoals wenskaarten, cadeaupakketten, ballonnen etc. voor verschillende gelegenheden. En die slijterij die ik al noemde. Er zijn veel klanten als ik er ben, het is er druk. En ja, ook ‘gezellig’, in die zin dat ik allerlei klanten even met elkaar zie praten. Dorpse sfeer, iedereen kent iedereen, zoiets. Het is een uitgebreide winkel met veel keuze en een duidelijk Friese signatuur. Met veel impulsproducten en extra assortiment, zodat het veel wensen en behoeften in het dorp kan afdekken. Berlikum ligt niet zo ver van Leeuwarden af, dus deze Poiesz zal vast ook z’n best moeten doen om afvloeiing naar Leeuwarden tegen te houden, vermoed ik.

Auteurs

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort