Let’s TALK...

Etos-pilot Leidschendam

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column van Evelyn is verschenen in de Foodpersonality van julli/augustus 2019.

Een ‘gezond aanbod’ is bij Albert Heijn steeds meer onderdeel van de dagelijkse praktijk aan het worden, het is ook onderdeel van de missie van AH. De drogisterijketen van AholdDelhaize, Etos, lijkt een soortgelijke missie te hanteren. Halverwege vorige maand is er een pilotwinkel van Etos opengegaan in winkelcentrum Mall of the Netherlands, waar nog steeds aan verbouwd wordt. Volgens de media: een ‘wellbeing-Etos’, met als missie: de klant helpen om elke dag lekker in zijn of haar vel te zitten. Deze Etos biedt hiervoor persoonlijk beauty- en gezondheidsadvies. Eens een kijkje nemen wat Etos zoal bedoelt.

De Etos bevindt zich vrijwel direct naast de Jumbo Foodmarkt, met alleen nog een Kruidvat ertussen. Deze Etos verschilt inderdaad sterk van de andere. De look & feel is anders, de kleuren zijn anders. Een mooie, frisse winkel, deels een houten vloer, en deels zwarte en houten meubels. Als je binnenkomt valt meteen de nadruk op make-up artikelen en ‘beauty’ op, een mascarameubel lacht me toe, net als een molen met sierraden. Ook word ik op 1+1-acties geattendeerd, die ik van ‘de drogist’ gewend ben.

In de drogisterijsector ligt het promo-aandeel boven de 50%. Veel van mijn drogisterij-artikelen kan ik ook in een actie bij de supermarkt kopen, dus de drogisterij moet me met sterke promo’s trekken – of wellicht juist met ‘wellbeing’. En juist op dat vlak zie ik hier nieuwe producten en ‘diensten’. Op een beeldscherm in de etalage worden activiteiten aangekondigd. ‘Lekker in je vel met Vitalize, advies van een orthomoleculair therapeut‘, bijvoorbeeld. Of een ‘persoonlijk gezondheidsadvies’, ook van die orthomoleculaire therapeut. Een bijeenkomst van Yoni over ‘waar tampons van gemaakt zijn’. Of Bekijk je kindje met de Babywatcher‘. Achter in de zaak is een ruimte voor deze activiteiten. Een orthomoleculair therapeut, dat moet ik even opzoeken. Ook na het opzoeken blijft het voor mij wat onduidelijk wat dat nu is… nou ja, ‘iets met’ gezondheidsadviezen, voedingssupplementen, levensstijl, etc. De bijeenkomst over tampons, die laat ik graag schieten. De bijeenkomst over een Babywatcher, dat lijkt me wel wat. Het blijkt een apparaat te zijn dat je kunt huren en waarmee je thuis zelf echo’s van je ongeboren kind kunt maken en de foto’s daarvan kunt afdrukken. Grappig. Ook een beetje griezelig.

Achter in de winkel kan ik mijn BMI laten meten, op zo’n weegschaal die je gewoonlijk alleen in de sportschool of bij de fysiotherapeut ziet. De weegschaal meet van alles: je BMI, vetpercentage, vochtpercentage, spiermassa (aardig: mijn metabolische leeftijd is 40, wat dat ook moge betekenen, ik ben er blij mee). De meeste indicatoren staan gelukkig goed, dus weinig actie vereist. Rondom de weegschaal zie ik producten om mee af te vallen en spiermassa mee op te bouwen. Ik krijg de folder mee en ik word gewezen op de ‘vitaliteitscheck’, die net om het hoekje staat. Hier kan ik een scan maken van mijn hand, een snelle of een uitgebreide. De scan ‘leest’; de muis van mijn hand en adviseert vervolgens supplementen van het merk Just2BeFit. Ik scoor een 4,9 en er worden twee voedingssupplementen aanbevolen, ‘gepersonaliseerde voeding’ dus. Die twee aanbevolen producten kosten bij elkaar een kleine € 60,-, oké, maar dan wel met de belofte dat ik me echt vitaler ga voelen. Het zijn Zwitserse natuurproducten ‘voor een optimale balans’, wetenschappelijk onderbouwd door ons eigen DSM en aanbevolen door oud-schaatser Hein Vergeer. Ik vind de uitleg van het apparaat echter wat summier, en ik ben nog niet overtuigd.
Etos heeft natuurlijk ook voedingssupplementen. Zoals een eiland met producten van Orangefit: producen waarmee je binnen één minuut een complete maaltijd maakt en je lichaam alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. Puur plantaardig, dus ‘beter voor jou en voor de wereld’. Er is ook een afslankversie van. Een plantaardige dieet- maaltijd, ‘rijk aan voedingsstoffen’, zodat je geen ongezonde tekorten creëert. De producten kunnen dus een maaltijd vervangen. Voor als je geen tijd hebt om te koken. Of voor onderweg of even snel voor het sporten.

Ook zie ik een schap met producten om beter te slapen. Dat is wel een probleem waar veel Nederlanders mee zitten. Je vindt er oliën, homeopathische middelen en van die kussens met kersenpitten.

Het schepsnoep is ingeruild voor schepnoten. Gezonder natuurlijk, hoewel, ook pindarotsjes in witte chocolade. Je kunt de noten in een beker scheppen. Ik hoop maar dat de rotatie hoog genoeg is om ze vers te houden.

Tot slot er zijn zelfcheckouts. Kassa’s waar je zelf je producten kunt scannen en afrekenen. Waarom ook niet, zou je zeggen. Hoewel, mag dat eigenlijk wel, zonder advies van de drogist? Als consument zal ik daar niet om treuren. Als ik advies wil, vraag ik het wel. En voor een paracetamolletje is dat obligate apothekersritueel niet nodig.

Alles bij elkaar schuift Etos naar mijn idee een beetje op richting Vitaminstore. Het bezoek heeft me wel aan het denken gezet. Eet ik wel gezond, beweeg ik wel genoeg? Misschien toch maar eens zo’n smartwatch kopen en weten hoeveel stappen ik nou echt zet per dag. Of wat vaker naar de sportschool. Van de andere kant, het aanbod van Etos overtuigt me lang niet altijd, omdat ik niet de autoriteit ervaar van een persoon met een witte jas uit de gezondheidszorg.
Wel een mooie winkel, dat wel.

Auteurs

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort