Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column van Evelyn is verschenen in de Foodpersonality van juni 2019.
Vorige week was ik in het dorpje Wirdum, net onder Leeuwarden. Daar zag ik een voor mij onbekende supermarkt: Superrr. Dus een kijkje genomen.
Het blijkt een buurtsuper te zijn met een bijzondere signatuur. De 3-R-en staan voor retail, re-integratie en relatie met het dorp.
Het eerste dat opvalt is dat er vrijwel alleen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Het is dus niet een supermarkt met een persoon die syndroom van down heeft. Nee, alle mensen die er werken zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat zie je en dat geeft een heel sympathiek gevoel. Je relaxt, neemt de tijd, bent vriendelijk en krijgt een glimlach terug en een zeer betrokken winkelmedewerker tegenover je. Het blijkt een samenwerking met de gemeente en de sociale dienst. De mensen die er werken zitten in een re-integratie traject omdat ze een burn-out hadden of langdurig in de bijstand zaten, of hebben een handicap waardoor een reguliere baan minder goed bij ze past. Doel is om mensen meer kans te geven op betaald werk. Het is een leerplek voor mensen om te leren werken in een supermarkt. De bedoeling is dat ze doorstromen naar een betaalde baan. Daarnaast functioneert de Superrr als dagbesteding voor gehandicapten.
Voor het dorp is het het behoud of terugkeer van een buurtsupermarkt. In veel dorpen verdwijnen de voorzieningen en ook de supermarkt. Dat is lastig vooral voor ouderen, die minder mobiel zijn en dan hun boodschappen niet kunnen halen, maar ook het sociaal contact dat belangrijk is. De derde functie is dan ook de relatie met het dorp.
Maar eens een kijkje nemen. Als we binnenkomen is wordt er rechts in de winkel geklust en gebouwd. Daarboven hangt een grote luchtfoto van het dorp Wirdum met de kerk als centraal middelpunt. Vervolgens komen we voordat we bij de groente en fruit komen eerst een vitrine met gebak en een display met de lokale kruidenbitter ‘Het enige echte Wirdumer slokje’ tegen. Door de hele winkel vinden we lokale of streekassortimenten, zoals de droge worst. Er staat een display met wat Friese producten geschikt als cadeautjes, mokken met ‘Heit’ (vader) en ‘Beppe’ (oma) en koekje met ‘Beterschap’ of ‘Zomaar’ erop. In de schappen staat een compact assortiment, met onder andere het huismerk Gewoon van Superunie. Er is een koelkast met gekoeld bier.
Momenteel is er ook een actie voor de voedselbank. Bij de kassa staat een display waar je spullen kunt kopen voor de voedselbank. Die lever je na de kassa dan weer in in een container.
Opvallend in deze winkel is het grote aantal oudere bezoekers. Voor hen is het gemakkelijk boodschappen doen, actief blijven en je komt er nog eens iemand tegen om een praatje mee te maken. En je kunt langer thuis blijven wonen en bent niet afhankelijk van mensen in je omgeving voor je boodschappen.
Dat het iets duurder is wordt op de koop toe genomen, en als oudere heb je niet zoveel nodig. Voor gezinnen functioneert de winkel meer als winkel voor de vergeten boodschappen.
Een andere service is dat de winkel klusjes voor mensen kan doen. Boodschappen kunnen bijvoorbeeld bij ziekte thuis worden bezorgd, maar nog liever halen ze je op, zodat je je boodschappen kan doen, en brengen je naderhand terug naar huis en zetten de boodschappen nog even in de koelkast. Ook wordt er bij ziekte wel eens een tuintje gemaaid of ramen gelapt voor iemand uit het dorp.
Tot een paar jaar geleden was dit een SPAR buurt super. Ca. 6 jaar geleden zijn de winkels omgebouwd van Attent+ naar Superrr. SPAR belevert deze winkels ook nog steeds. Er zijn inmiddels 13 van deze Superrr buurtsupers in Nederland. Het assortiment wordt lokaal en per winkel bepaald door het team, en op vraag van de klanten, en afgestemd op de overige voorzieningen in het dorp. Is er al een slager, maar geen bakker, dan zal er meer nadruk op brood komen en zal er weinig tot geen vlees verkocht worden. Op deze manier worden de voorzieningen uitgebreid voor het dorp en de koek goed verdeeld. Het beste werkt het concept in dorpen waar de laatste winkel al een tijdje geleden was verdwenen. Bijvoorbeeld in ‘t Veld in Noord Holland heeft de dorpsstichting gezorgd voor een pand en het pand klaargemaakt voor de winkel. Het initiatief is ooit gestart in Almen en is onderdeel van Alliade, een zorgorganisatie uit Heerenveen.
Ik vind het een mooi initiatief. Mensen zinvol aan het werk krijgen, en een winkel voor het dorp behouden. Een mooi voorbeeld van een sociale invulling van de winkel voor het dorp.
The Category & Trade Company
Utrechtseweg 35
3811 NA Amersfoort