Let’s TALK...

Plus Vandaag in Baarn

Plus Retail heeft­ nu zes Coop Compact-vestigingen omgebouwd tot de formulevariant Plus Vandaag. Plus had tot nu toe nog geen kleinere formulevarianten. Coop heeft­ stadsvariant Coop Vandaag en dorpsvariant Coop Compact. En Coop Compact moet Plus Vandaag gaan worden. In Baarn zijn twee Coop Compact-vestigingen omgebouwd tot Plus Vandaag. Ik bezoek de Plus Vandaag aan de Hoofdstraat.

De Plus Vandaag hee­ft van buiten al een andere uitstraling dan de Plussupermarkt, met een iets andere kleur groen, verticale houten streepjes en groot ‘Vandaag’ over het Plus-logo heen.

Als je binnenkomt zie je eerst de scanners voor de zelfscan staan. Ook liggen hier de eigen Plus Vandaag-folders en ook de speciale openingsfolder. Eenmaal door de poortjes loop je direct op de maaltijdpakketten op de kopstelling af. Daarachter een compacte maar complete agf-afdeling. In de tweede kopstelling op de agf-afdeling staan de verse maaltijden, met als afzender ‘Uit de keuken van Plus’, ook nog in promotie. Veel focus hier op maaltijden, zowel de verspakketten als de ready to heat-maaltijden.

Rechts van de agf-afdeling verse afgebakken broodjes, appelflappen, saucijzenbroodjes en in het verlengde het brood. Jammer dat sommige Korenlanders-broden op de kopstelling half achter een pilaar verstopt zijn. Daarachter de ‘gewone’ broden, en onder in het schap in bakkerskratten de fabrieksbroden. Zo kan je op weinig meters veel presenteren en heb je Korenlanders-vloerbroden, Korenlanders-volkorenbroden en gewoon brood vlak bij elkaar. De beste broden vooraan en achteraan de fabrieksbroden. Een groot deel van de broden is verpakt als halfje. Deze Plus Vandaag lijkt te mikken op de kleinere huishoudens. Of: op vaak terugkomen. Het broodassortiment lijkt wel veel kleiner dan in de gewone Plus, maar er is nog steeds voldoende keuze. Misschien wel fijn, iets minder keuze en iets minder keuzestress.

Leuk nieuw onderdeel van de broodafdeling zijn de zogeheten ‘dagpakkers’: elke dag van de week is er een andere aanbieding voor € 1,-. Vandaag zijn het twee verse gevulde koeken voor die prijs. Met die broodafdeling zo centraal in het begin van deze supermarkt, de vele halve broden en de ‘dagpakkers’ lijkt Plus erop te willen aansturen dat de klant elke dag hierheen komt. Het zit ook in de formulenaam, ‘Vandaag’. Rondom die broodafdeling: salades, bekertjes yoghurt etc., vleeswaren, vlees, vis vers fruitsap uit de pers…
Daarachter begint de dkw-afdeling van de winkel. Het mag in oppervlakte dan kleiner zijn dan een gemiddelde Plus, het is naar mijn mening een complete supermarkt. Ook nog met een kleine slijterij erbij. Het dkw-gedeelte hangt vol met banners over de Plus Laagblijvers, producten met een lage prijs, klinkt als een goed besluit in deze dure tijden. Ik ben wel benieuwd naar het aantal Laagblijvers in deze winkel versus de normale Plus. Het aantal producten dat daadwerkelijk rond zijn prijssticker een paars Laagblijvers-venster heeft­, lijkt gering. Bij sommige schappen zie ik zelfs alleen de banner maar geen daadwerkelijke Laagblijvers in het schap staan.

Op weg naar de kassa zie ik het zuivelschap. Plus heeft­ zijn eigen merk zuivel volledig biologisch gemaakt. Weer een mooie stap richting biologisch en dierenwelzijn. Met de biologische melk blijven ze qua prijs net onder de A-merken. Voor de prijskopers hebben ze nog een weidemelk van Zuivelmeester, die ook nog ‘planetproof ’ is, wat dat ook precies moge betekenen.

Leuk nieuw onderdeel van de broodafdeling zijn de zogeheten ‘dagpakkers’: elke dag van de week is er een andere aanbieding voor € 1,-. Vandaag zijn het twee verse gevulde koeken voor die prijs. Met die broodafdeling zo centraal in het begin van deze supermarkt, de vele halve broden en de ‘dagpakkers’ lijkt Plus erop te willen aansturen dat de klant elke dag hierheen komt. Het zit ook in de formulenaam, ‘Vandaag’. Rondom die broodafdeling: salades, bekertjes yoghurt etc., vleeswaren, vlees, vis vers fruitsap uit de pers…
Daarachter begint de dkw-afdeling van de winkel. Het mag in oppervlakte dan kleiner zijn dan een gemiddelde Plus, het is naar mijn mening een complete supermarkt. Ook nog met een kleine slijterij erbij. Het dkw-gedeelte hangt vol met banners over de Plus Laagblijvers, producten met een lage prijs, klinkt als een goed besluit in deze dure tijden. Ik ben wel benieuwd naar het aantal Laagblijvers in deze winkel versus de normale Plus. Het aantal producten dat daadwerkelijk rond zijn prijssticker een paars Laagblijvers-venster heeft­, lijkt gering. Bij sommige schappen zie ik zelfs alleen de banner maar geen daadwerkelijke Laagblijvers in het schap staan.

Op weg naar de kassa zie ik het zuivelschap. Plus heeft­ zijn eigen merk zuivel volledig biologisch gemaakt. Weer een mooie stap richting biologisch en dierenwelzijn. Met de biologische melk blijven ze qua prijs net onder de A-merken. Voor de prijskopers hebben ze nog een weidemelk van Zuivelmeester, die ook nog ‘planetproof ’ is, wat dat ook precies moge betekenen.

Aan het eind van de winkel, drie zelfscankassa’s, een lijnkassa en de zgn. ‘cockpit’: de servicebalie, sigarettenverkoopplek, loten en kassa ineen, met een gezellige dame die je desgevraagd ook kan helpen met het zelfscannen of andere vragen. Volgens haar hebben veel mensen nog wel wat moeite met zelfscannen, maar dat zal ook wel snel wennen. Na de kassa staan nog kluisjes van Instabox. Al met al vind ik het een ruime, prettige, complete buurtwinkel met veel aandacht voor vers en voor maaltijden.

Voor de vraag ‘Wat eten we vandaag?’ worden veel suggesties gedaan in het eerste deel van de winkel. De eigen folder van Plus Vandaag lijkt dezelfde aanbiedingen te hebben als het grote broertje Plus. Alleen de folder is maar half zo dik: 16 pagina’s in plaats van 32 pagina’s van de normale folder. Het prijspeil van Plus Vandaag is gelijk aan Plus, zo las ik eerder al in dit blad. Al met al een Plus-variant die compleet genoeg is om alles in huis te hebben dat je nodig hebt. De nadruk ligt op vers, het prijspeil is lager dan Coop Compact en de supermarkt biedt allerlei diensten, zoals pakketjes, stomerij, RDW-servicepunt (bijvoorbeeld om je kenteken aan te passen), allemaal onderdelen om kleinere vestigingen op het gebied van traffic en marge beter te laten scoren.

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt regelmatig in de huid van de weldenkende shopper.
Reageren? Mail evelyn@ct-company.nl

Auteurs

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort