The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort
Plus is aan een nieuwe reeks verbouwingen begonnen. In november zijn Plus-vestigingen in Harskamp, Groningen en Nunspeet verbouwd. Dus, op naar Harskamp, waar Plus Pater is omgebouwd tot een Plus Briljant 2.5, de benaming die tot nu toe in de media voorbij komt. Harskamp heeft een kleine 4.000 inwoners, Plus is de enige supermarkt in het langgerekte dorp op de Veluwe.
Deze Plus valt direct op, met een nieuwe, eigentijdse entree met een natuurlijke uitstraling van de pui van houten palen en latten in een boog waaronder je binnenkomt. Ik kom binnen in een ruime winkel, met een grote agf-afdeling en ruime paden. Meteen vallen de grote schermen op, waar informatie over de productgroep wordt afgewisseld met de lokale plaatjesspaaractie voor een verzamelboek over Harskamp, Wekerom en Otterlo. De plaatselijke promotie verschijnt op alle schermen tegelijk, ik krijg er een soort ‘stadiongevoel’ bij, waar alle schermen tegelijkertijd veranderen. Hierdoor valt de boodschap meer op. De hele rechterkant van deze Plus bestaat uit vers, eerst agf, dan vlees etc. en dan brood etc. Er staan veel nieuwe koelingen, met deuren ervoor. Energiezuinig, maar toch ook gemakkelijk om doorheen te kijken.
Op de agf-afdeling: aandacht voor de fairtrade-bananen. Meteen rechts op deze agf-afdeling een koeling met ‘lunchgemak’, met versbelegde broodjes en wraps. In deze Plus bereid, aldus de stickers van de verpakkingen. Ik ben er na de lunch, de koeling is behoorlijk leeg, dus of de klanten hebben er veel van gekocht, of die koeling was al niet vol. Verder verse sappen en shots en de machine om zelf sinaasappelsap te persen. Bij de verspakketten in de koeling zie ik: ‘kies en mix’, twee voor € 9,-, best een scherpe aanbieding. Ik kan er niet uit opmaken of het tijdelijk is of permanent is. Ik denk het laatste, gezien dat bord aan de wand.
Boerentrots
Dan de vleesafdeling, met het Pluslabel Boerentrots. Boerentrots is vlees van Nederlandse veehouders, die bewust bezig zijn met het welzijn van hun dieren, aldus de website. Boerentrots omvat kip-, varkens- en rundvlees. Veel van het vlees is verpakt in een vacuümverpakking op karton. Een verpakking waarbij papier en karton te scheiden is: minder plastic en beter recyclebaar. Links naast het vlees de koelingen met ‘borrelgemak’, met de gebruikelijke dips, olijven, tapasvleeswaren en kaasjes, maar ook hapjes om thuis te verwarmen.
Achterin: de bakkerij-afdeling; hier worden ook de verse broodjes belegd. Dan: de houdbare producten. Een ruime keuze in A-merkartikelen en af en toe lokale aanbieders zoals Harskamper Slokje, Koppejan-noten uit Barneveld, Bakzolder-bakproducten uit Elburg en bier van plaatselijke of regionale brouwers. 2
In het midden de actiestraat, met alle communicatie in rood, zoals in veel formules. Aan het eind de slijterij naast het kassaplein. Plus Harskamp zet in op zelfscanning: twee lijnkassa’s en maar liefst tien zelfscankassa’s.
Duurzaam
Na het afrekenen bedenk ik waar deze Plus voor staat. Voor: ‘lekker’, ‘vers’, ‘smaak’ en ‘lokaal’. Dat althans las ik op borden boven de verspresentaties. Maar ik mis in deze Plus dat andere belangrijke element: ‘duurzaam’. Plus is voor mij al jarenlang de formule die vooroploopt met duurzaamheid. Vaak genoeg ook met een ‘vervangingsstrategie’. Plus vervangt dan een hele categorie of het eigen merk binnen die categorie of enkele varianten: van regulier naar biologisch, zonder er een hogere prijs voor te vragen. Denk aan groepen of producten als zuivel, aardappelen, uien. Dit draagt bij aan de biodiversiteit en een van de doelen van de overheid en de EU is dat de biologische landbouw doorgroeit naar 15% in 2030. Ook heeft Plus in enkele categorieën het eigen merk volledig fairtrade gemaakt: koffie, thee en chocolade.
Plus zou dat in deze Plus eens duidelijk mogen melden. Bij de aardappelen bijvoorbeeld zie ik geen enkele communicatie, terwijl het een relatief nieuw initiatief is. Plus meldt zoiets ook in de Plus-variant van het ‘Superunie-ledenblad’ Boodschappen. Voor mij is dit een van de onderscheidende factoren en een reden om naar Plus te gaan.
Plus heeft veel duurzame initiatieven, met verschillende verhalen en logo’s op dit moment, die allemaal over ‘goed Eten’ gaan: ‘kartrekkers’, ‘goed verhaal’ (in het blad Boodschappen), verder fairtrade, biologisch, label Boerentrots, paraplumerk Gijs (voor allerlei streekproducten). Stuk voor stuk onderscheidend. Dat zou ik als formule trotser uitdragen, niet alleen in Boodschappen en op de website, maar ook, gewoon, hier in deze Plus.
Makerij?
In deze Plus mis ik ‘de Makerij’. De Makerij is voor mij een element om geregeld aan het eind van de dag naar een Plus te gaan, om iets lekkers en gemakkelijks te halen voor de avondmaaltijd. Er is wel een koeling met ‘maaltijdgemak’, met verse maaltijden. Wellicht is een dorp met 4.000 inwoners te klein om ‘de Makerij’ winstgevend te krijgen.
Verder valt het Plus-huismerk in het schap vaak wat weg tussen de A-merken. Ze liggen vaak onder in het schap weggestopt, ook bij de categorieën waar Plus juist onderscheidend mee is, zoals met de fairtrade-producten. Hierdoor worden de dkw-afdelingen minder onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.
Conclusie: een mooie, ruime Plus, maar de formule zou de onderscheidende boodschap over duurzaamheid en ‘goed eten’ (en het huismerk) meer mogen benadrukken. Met inachtneming van de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM uiteraard, want Plus werd eerder door de toezichthouder op de vingers getikt vanwege onjuiste duurzaamheidsclaims. Plus gebruikt acties als ‘Euroweken’ voor de ‘prijsgeruststelling’, maar het onderscheid ten opzichte van de zogeheten ‘voordeelformules’ zou wat mij betreft veel sterker kunnen.
The Category & Trade Company
Utrechtseweg 35
3811 NA Amersfoort