Krijg jij ook al zo’n trek in die proteïnes…? Overal waar je kijkt in de supermarkt zie je wel een product waarop groot staat afgebeeld: ‘Met proteïne’. Ik begrijp best dat die proteïnes jou helpen om je spiermassa te vergroten, en wie wil dit nou niet? Je lichaam is wat iedereen ziet. Ook alles wat je in de socials deelt moet er goed uitzien, en iedereen doet het.

Ik ben niet tegen proteïnes en ik geloof best dat het goed voor je is, maar ik vind het woord gewoon niet lekker klinken en al helemaal niet bij mijn lekkere ‘genietyoghurt’. Het valt mij op dat bijna alle innovaties die de winkel instromen gaan over de functionele toegevoegde waarde van de ingrediënten en niet over lekker eten. Er is een dominante voedseltrend, met name binnen Gen Z, die gericht is op ‘precision nutrition’. Alles wat ik eet, moet bijdragen aan het upgraden van mijn lichaam. In de US zien we al consumenten die AI gebruiken om over te gaan op ‘personalized nutrition’. Niet meer eten wanneer je zelf trek hebt of iets lekker vindt, nee, je geeft je volledig over aan AI, dat op basis van jouw lichaamswaarden bepaalt wat en wanneer jij moet eten. En de laatste dooddoener van lekker eten is het opkomende gebruik van producten als Ozempic, wat helemaal de trek in eten uitschakelt.

Stel dat we deze trend in het extreme doortrekken, hoe gaat de supermarkt er dan uitzien? Wordt het straks een soort van apotheek? Waarschijnlijk kan meer dan de helft van de producten uit het assortiment, want verleiding is er niet meer, en je weet precies wat je nodig hebt. De verpakking wordt alleen nog maar gebruikt voor functionele informatie met een wetenschappelijke bewijsvoering, waardoor er geen ruimte meer is voor het merk of een afbeelding van een lekker product. Misschien hebben we geen supermarkt meer nodig, want met je ‘AI powered personalized precision nutrition program’ ontvang je wekelijk je potjes en zakjes thuisgestuurd die je op jouw aangewezen tijdstippen moet nuttigen…

‘Fibermaxxing’ is de nieuwe trend. Meer groenten, fruit, peulvruchten en volkoren producten; niet alleen goed voor je lichaam, maar ook omdat het past bij een meer natuurlijke en bewuste lifestyle. Nou, leuker en lekkerder kunnen we het niet maken. Straks maar even langs de bakker om een ‘cinnamon bun’ te halen. Vanavond lekker lasagne maken en dit week end gezellig met onze vrienden BBQ-en. Hopelijk blijft eten nog heel lang lekker en gezellig! En ‘Met extra vezels’ neem ik op de koop toe.

Vragen of opmerkingen? Mail naar tijn@ct-company.nl