Let’s TALK...

‘Spar Lokaal’ in Heelsum

Evelyn van Leur, partner bij de Category & Trade Company, bezoekt een supermarkt of levensmiddelenwinkel en kruipt in de huid van de weldenkende shopper. Deze column van Evelyn is eerder verschenen in de Foodpersonality.

In Heelsum, een dorp van 3.800 inwoners tussen Wageningen en Arnhem in, is onlangs een Spar heropend. En in die Spar is de retailorganisatie gestart met ‘Spar Lokaal’. Of beter: Eric en Emiel van Duuren deden dat, de broers die ondernemer zijn van deze Spar, deze is nieuw voor hen. Een vernieuwde Spar, prima, maar we zijn vooral ook benieuwd naar dat ‘Spar Lokaal’. Uit een eerder interview met de beide Van Duurens in Distrifood maak ik op dat de plannen best ambitieus zijn. Spar Lokaal is een horecavoorziening en die zou in het ideale geval het nieuwe ‘dorpscentrum’ kunnen worden, de plek waar de mensen van Heelsum elkaar kunnen ontmoeten. Verenigingen zouden er kunnen vergaderen, de wijkagent een inloopspreekuur kunnen houden, zomaar wat ideeën. Op naar Heelsum.

O, wat mooi. Want deze Spar, net als andere bebouwing aan de Utrechtseweg, ligt op een heu­veltje. Daardoor rij je een stukje omhoog als je de parkeerplaats op gaat. En je staat met de auto ook een beetje scheef (handrem!). Het is eventjes alsof ik in de Ardennen of de Eifel ben beland. De pui doet mij ook een beetje buitenlands aan, een witte muur, maar dan wel van een verouderde dorpssuper uit de Ardennen – we kunnen het ook welbewust ‘retro’ noemen. Kijk, het is ook weer niet zo dat een gloednieuwe pui van een ‘big box’ altijd mooi is, dan is dit aan slijtage onderhe­vige ‘dorpshuis’ misschien nog aardiger. Maar een extra opknapbeurt zou geen kwaad kunnen.

spar lokaal heelsum

Naar binnen… wat een contrast met die pui. Als je binnenkomt zie je links direct de zithoek met een tafel en een paar zitjes, waar groepjes mensen zitten. Dat zal dan wel ‘Spar Lokaal’ zijn. Je loopt tegelijk af op de impulskoeling met daarin een aanbieding met blauwe bessen, bra­men of frambozen, maar ook yoghurtbekers met vruchten en muesli, sushi en gekoeld vers appel­sap. Rechtdoor loop je de winkel in, beginnend met het brood, broodjes, snacks, belegde broodjes etc., in die hoge stellingen voor het brood die we van moderne Spar-winkels gewend zijn. De winkel heeft een eigentijdse en overzichtelijke uitstraling met lage, niet te lange meubels en veel kleinere displays en aantrekkelijke kopstellingen. De agf-afdeling heeft vrij ondiepe rekken, waar­door er een ruim aanbod is, maar een beperkte voorraad en alles dus verser blijft. In de koeling zie ik moderne, eigentijdse rauw- kostsalades onder het ‘Held van Spar’-label, bijvoorbeeld quinoa-amandel, of maaltijdsalades met gegrilde kip. Ik zie veel ‘verkoopstimuli’: paden met aan het eind een display of koelmeubel. Een borrel- meubel met buitenlandse kaasjes, olijven en toastjes etc. Daarnaast nog een borrelkopstelling met wijn, speciaal bier, droge worst, chips etc. Ook veel dwarsverbanden in de schappen: nootjes bij het bier, dipsaus bij de chips. Met de kopstellingen, displays, en clipstrips worden ideeën geboden die de kassa-aanslag dienen te verhogen. Er is over nagedacht dat dit een winkel is waar je aan het eind van de dag nog je maaltijd koopt en het consumptiemoment dicht bij het koopmoment ligt: wijn, bier en water worden deels gekoeld gepresenteerd, zodat je die niet thuis eerst nog moet koelen.

Het is een complete winkel voor het dorp met extra artikelen en diensten die juist voor een dorp handig zijn, zoals een uitgebreide drogisterij- afdeling en een ruim aanbod zelfzorgmedicijnen. Er is een slijterij, achter glas, en bij de kassa zie ik stomerij, post, boodschappenbezorging etc. Bijzonder is ook de opstelling van de agf; midden in de winkel, als een soort centrale rotonde, met voor, achter, links en rechts van je alle andere ca­tegorieën. Het is eigenlijk allemaal heel aantrek­kelijk en uitgekiend opgezet.

Goed dat een dorp als Heelsum zo’n Spar heeft?

Ja. Maar de werkelijkheid is wat weerbarstiger: een beetje topografie leert dat Heelsum onderdeel is van de gemeente Renkum. Heelsum is gewoon tegen Renkum aangegroeid. De AH en de Plus van Renkum liggen nog geen kilometer verderop en zijn – uiteraard – goedkoper. Mooie winkel, maar de concurrentie is wel heel dichtbij. En dan Spar Lokaal: zoals ik al zei, meteen bij binnenkomst, links van het brood: een lange tafel met stoelen, een paar fauteuils bij het venster, en aan de andere kant de counter met horeca. Ik be­stel een cappuccino. Alleszins redelijke prijzen: € 1,50 voor een cappuccino, € 0,99 voor een saucij­zenbroodje. Ik eet er mijn in de winkel gekochte sushi op als lunch. Je kunt ook belegde broodjes voor € 2,75 of € 3,75 bestellen, die dan vers wor­den bereid. Of muffins voor € 1,19. Gevoelsmatig ook een stuk goedkoper dan bij La Place.

Maar is dit nu de nieuwe grote ontmoetingsplek voor de mensen uit Heelsum? De tijd zal het leren. Grote verenigingen zie ik hier nog niet zo­maar vergaderen. Met een wijkagent hier praten over een probleem met je buren? Zie ik ook nog niet zo. Zeker niet als die buren net ook hier zijn. Is horeca een gat in de markt hier in Heelsum? Een dorpscafé heeft Heelsum niet meer, restau­rantjes nog wel. Wellicht zullen klanten deze Spar gezellig vinden, zonder dat ze er zich van bewust zijn dat dat aan die horecavoorziening ligt. Met andere woorden, dat Spar Lokaal niet direct, maar alleen indirect wat voor de omzet of klantentrouw van deze Spar betekent.

Benieuwd hoe snel Spar hiermee aan de slag gaat in andere plaatsen; dat zegt misschien iets over het succes

The Category & Trade Company, Utrechtseweg 35, 3811 NA Amersfoort