Dinsdag 28 maart organiseerde de Category & Trade Company alweer het 8e Kennis & Netwerk Event. Wij kijken terug op een succesvolle en gezellige bijeenkomst, met een mix van big data, blurring en beetje hebzucht.

Het was prettig om iedereen weer te zien en even bij te praten. We hopen dat al onze gasten inspiratie hebben opgedaan van zowel de sprekers als de andere aanwezigen op het event. Het was een stralende zonnige dag en we wensen jullie een stralende samenwerking toe in het komende jaar.

Team uitgebreid

Evelyn van Leur keek eerst even terug op het afgelopen jaar van de Category & Trade Company. Een jaar waarin we ons team hebben uitgebreid en onder andere bijna 400 mensen hebben getraind, 22,5 kilometer aan schappenplannen hebben ontwikkeld en bij 28 relaties SEYC Software hebben geïmplementeerd en/of uitgebreid. Evelyn maakte duidelijk waarom in de turbulente wereld van retail meer aandacht voor de shopper zo belangrijk is. En hoe de Category & Trade Company daaraan kan bijdragen met trainingen op het gebied van category management of space management en strategische hulp in de (omnichannel) benadering van de markt en de ontwikkeling van formules. Tevens maakte ze bekend dat het Handboek Category Management nu ook in het Engels verkrijgbaar is (zie kader).

Oplossingen voor Retail

Arnaud Gauthier, vice president van Symphony Gold EU, vertelde dat de toekomstige winnaars in retail hun focus op klantspecifieke assortimenten richten. “Het is niet goed genoeg meer om als leverancier alleen maar producten aan te leveren. De helft van de retailers denkt maatwerk te leveren, maar slechts 26% van de consumenten gelooft dat. Bovendien heeft ruim 60% van de retailers geen goede coördinatie tussen supply chain, merchandising en markt. Het antwoord zit in big data management en integratie, waardoor er meer consistentie ontstaat tussen strategie en uitvoering op de winkelvloer.”

 

Het winnen van het maagaandeel: Jan Willem Grievink, directeur van het FSIN en hoofddocent bij het EFMI, deelde vervolgens zijn inzichten in food, gebaseerd op zijn ervaringen in de VS. “Het gaat in de heersende trend van blurring niet meer over het schap, maar over het maagaandeel. Je wint de maag van de shopper door je te richten op tijdsbesparing, meer waarde en creativiteit. Daarvoor moet je als retailer en leverancier niet meer denken in producten, maar in oplossingen. De functies van restaurants, cateraars, supermarkten en leveranciers schuiven in elkaar en de weekboodschappen worden minder belangrijk. Als supermarkt overleef je als je durft te experimenteren in gemak en genieten zonder je kernwaardes los te laten.”

Psychologie van de hebzucht:  Prof. dr. Marcel Zeelenberg, hoogleraar sociale en economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg, ging tot slot in op de psychologie van de hebzucht. “Hebzucht wordt gezien als de driver achter welvaart, innovatie en economische groei, maar net zo vaak als een zonde en veroorzaker van de financiële crisis, schulden en onethisch gedrag. Het is ook de reden waarom we over-verdienen en minder genieten van onze vrije tijd. Dat terwijl te hard werken vaak een van de voornaamste redenen voor spijt is.”

De overwegingen van de sprekers gaven voldoende stof om na te praten tijdens onze gezellige borrel.


Het duo la Prima Vera introduceerde onze sprekers met een aria en harp

The Ultimate Guidebook to Category Management

Eindelijk is hij er dan! Het Category Management handboek is nu in het Engels uitgekomen. Met veel nieuwe internationale cases is dit het eerste internationale boek dat de werkwijze van category management voor retailer en leverancier in beeld brengt. Een must voor uw internationale collega’s en via deze link direct te bestellen!